
 

AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASI TƏHSİL NAZİRLİYİ 

AZƏRBAYCAN DİLLƏR UNİVERSİTETİ 

 

 

 

 

Əlyazması hüququnda 

 

 

AYTAC VƏLİ qızı RZALI 

 

 

MÜASİR DÖVRDƏ BÖYÜK BRİTANİYA MƏTBUATINDA  

AZƏRBAYCAN OBRAZI 

 

 

İxtisas: HSM-060211-ÖLKƏŞÜNASLIQ 

 

Magistr elmi dərəcəsi almaq üçün təqdim edilmiş 

 

D İ S S E R T A S İ Y A 

 

Elmi rəhbər:___________ 

Dos. Ş.H.Abdullayeva 

 

 

BAKI – 2022 

 



2 
 

MÜNDƏRİCAT 

 

GİRİŞ................................................................................................................... .........3 

 

I FƏSİL: AZƏRBAYCAN-İNGİLTƏRƏ MÜNASİBƏTLƏRİNİN İNKİŞAFI VƏ 

BRİTANİYA MƏTBUATI 

 

1.1. Azərbaycan-İngiltərə münasibətlərinin təşəkkülü................................................5 

1.2. Böyük Britaniya mətbuatının səciyyəvi xüsusiyyətləri.......................................18 

 

II FƏSİL: AZƏRBAYCAN LOBBİSİNİN VƏ DAĞLIQ QARABAĞ 

MÜNAQİŞƏSİNİN İNGİLİS MƏTBUATINDAKI YERİ 

2.1. Azərbaycanın lobbiçilik fəaliyyətinin ingilis mətbuatındakı imici.....................34 

2.2. İngilis mətbuatının I və II Dağlıq Qarabağ müharibələrinin fərqli yanaşması.....42 

 

NƏTİCƏ................................................................................................................... ..63 

İSTİFADƏ OLUNMUŞ ƏDƏBİYYAT SİYAHISI................................. ..............66 

 

 

 

 

 

 

 



3 
 

GİRİŞ 

 

Mövzunun aktuallığı. Mətbuat yarandığı dövrdən əsas məqsədi müxtəlif 

vasitələrlə cəmiyyəti məlumatlandırmaq olan və günümüzdə də öz əhəmiyyətini 

qorumağa nail olmuş bir sahədir. İnternetin kəşfi və rabitə texnologiyalarının 

təkmilləşməsinin gətirdiyi yeniliklər zamanla mətbuatın məlumatlandırma vasitə və 

metodlarına da təsir göstərmişdir. Belə ki, əvvəllər qəzet, jurnal və s. digər nəşrlərlə 

həyata keçirilən bu proses artıq bir düymə ilə daxil ola biləcəyimiz veb-saytlar 

vasitəsilə baş tutmaqdadır. 

 Mətbuatın metod və vasitələrinin dəyişilməsi qədər məqsəd və vəzifələrində də 

yeniliklər baş vermişdir. Artıq məlumatlandırma funksiyası ilə yanaşı yerləşdiyi 

sistemin quruluşundan asılı olaraq cəmiyyətdə ictimai rəy formalaşdırmaq, dəyişmək 

və onu idarə etmək qabiliyyətləri qazanmışdır. Təbii olaraq yerləşdiyi dövlətin 

idarəetmə sistemi mətbuatın insanları “manupilasiya” funksiyasını tənzimləyir. Əsasən 

demokratik quruluşlu dövlətlərdə mətbuat minimum dərəcədə tənzimlənməyə tabe 

tutulur. 

 Böyük Britaniya dünyanın bir çox nüfuzlu qəzetlərinə, xəbər agentliklərinə 

sahib milli mətbuata malikdir. Bir sıra inkişaf etmiş ölkələrdə olduğu kimi ingilis 

mətbuatı da ölkənin həm daxili siyasi həyatında, həm də beynəlxalq əlaqələrində 

effektiv bir gücə sahibdir. Buna görə də mətbuatda yer alan hər hansı ölkə ilə bağlı 

məlumatlar ingilis cəmiyyətində həmin ölkənin mənfi və ya müsbət obrazını 

yaratmaqda vacib rol oynamaqdadır. 

 Gənc demokratik bir ölkə hesab edilən Azərbaycan üçün də siyasi, iqtisadi, 

sosial-mədəni əlaqələrinin güclü olduğu Avropa dövlətlərindən biri olan İngiltərə 

mətbuatında müsbət imicinin yaranması mühüm əhəmiyyət kəsb etməkdədir. 

Həmçinin Azərbaycanın “yaxşı” obrazının yaradılması Brexitdən sonra inkişaf 

etməkdə olan dövlətlərlə yeni səhifə açmağa hazırlaşan Birləşmiş Krallıq üçün də 

vacibdir. Bu  obraza təsir edən ən böyük amillərdən biri Dağlıq Qarabağ münaqişəsi 

hesab olunur. Bu səbəbdən ingilis mətbuatında hər iki Dağlıq Qarabağ müharibəsində 



4 
 

xalqımızın haqqlı davasının gerçəkliklərinin qərəzsiz şəkildə əks etdirilməsi, eyni 

zamanda ermənilərin təcavüzkar siyasətinin bütün açıqlığı ilə çatdırılması böyük rol 

oynayır.  

Problemin öyrənilmə dərəcəsi. Zamanla inkişaf edən kommunikasiya 

texnologiyaları vasitəsilə daha çox insanın informasiya mənbələrinə daha rahat giriş 

əldə etməsi ilə mətbuat cəmiyyətlər üzərindəki təsir gücünü dəfələrlə artırmışdır. Bu 

səbəbdən ölkəmizin ingilis mətbuatındakı imicinin təhlili vacib hesab olunur. 

Dissertasiya işi İngiltərə mətbuatının xarakteristikası, Azərbaycan-Böyük Britaniya 

arasındakı münasibətlərin xüsusiyyətləri, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin ölkələrarası 

əlaqələrə, həmçinin ingilis mətbuatına təsirinə həsr edilmiş tədqiqat işi sayıla bilər. 

Azərbaycanda bu sahədə araşdırmalar edən alimlərdən Ə.Həsənov, R.Mehdiyev, 

F.Məmmədov, M.Qasımov, M.Abdullayev, İ.Qurbanov, Z.Bünyadov, xarici ölkə 

tədqiqatçılarından isə C.Bobinski, A.Liven, C.Uolker, M.Uolker, P.Taubmen və 

başqalarını göstərmək olar. 

Tədqiqatın obyekti. Tədqiqatın obyekti kimi müasir dövrdə Böyük Britaniya 

mətbuatını təşkil edən nüfuzlu qəzet və jurnalları, onların fərqli aspektlərdən 

formalaşdırdığı Azərbaycan obrazının ümumi xüsusiyyətləridir. 

Tədqiqatın predmenti. Tədqiqatın predmentini isə ingilis mətbuatında yer alan 

ölkə imicimizə fərqli yanaşmaların səbəbləri, mənfi və ya müsbət təsirə malik amillərin 

müəyyənləşdirilməsi və təhlil edilməsi təşkil edir. 

Tədqiqat mövzusunun məqsəd  və vəzifələri. Tədqiqat işinin məqsədi 

Azərbaycan-Böyük Britaniya münasibətlərinin tarixi inkişafı, ingilis mətbuatının 

səciyyəvi cəhətlərinin təhlili, ölkəmizin lobbiçilik fəaliyyətinin və ümumilikdə I və II 

Dağlıq Qarabağ müharibələrinin ölkələrarası əlaqələrdəki rolu və İngiltərə 

mətbuatında əks etdirilməsinin tədqiqidir. Bu məqsədlərə çatmaq üçün qarşıya 

aşağıdakı vəzifələr qoyulmuşdur: 

✓ Tarixi aspektdən Azərbaycan-Böyük Britaniya arasındakı siyasi, iqtisadi, 

təhlükəsizlik və sosial-mədəni əlaqələrinin təşəkkülünün araşdırılması; 



5 
 

✓ İngiltərə mətbuatıının inkişafınının mərhələlərini, aktual problemlərini və 

özünəməxsus xüsusiyyətlərini müəyyənləşdirmək; 

✓ Azərbaycanın lobbiçilik fəaliyyətinin ölkənin imicinə təsiri və ingilis 

mətbuatdakı rolunu aydınlaşdırmaq; 

✓ I və II Dağlıq Qarabağ müharibələri zamanı İngiltərə mətbuatındakı vəziyyəti 

əks etdirən xəbərləri təhlil etmək. 

      Tədqiqat işinin nəzəri metodoloji bazası. Tədqiqat işinin nəzəri bazasl bir sıra 

ədəbiyyatlardan, müxtəlif jurnalistlərin məqalələrindən təşkil olunmuş qəzet 

materiallarıından, bunlarla yanaşı internet resurslarından ibarətdir. 

      Tədqiqat işinin nəzəri bazasına əsaslanaraq bir sıra metodlardan istifadə 

olunmuşdur. Ümumiyyətlə, dissertasiyanın metodoloji əsası fəaliyyətin təşkili və onun 

idarə olunması üçün baza rolunj oynamaqdadır. Bununla belə, bu işdə müşahidə, tarixi-

müqayisəli, təhlil və nəticə çıxarılması, fəaliyyət məhsullarının öyrənilməsi 

metodlarından istifadə olunmuşdur. Ancaq daha çox müşahidə, təhlil və nəticə 

çıxarılması metodlarına üstünlük verilmişdir. Çünki ölkələrarası münasibətləri, ingilis 

mətbuatı, Azərbaycanın lobbiçilik fəaliyyətinin əsas xüsusiyyətləri öyrənilmiş, müxtəlf 

jurnalistlərin məqalələri təhlil edilmişdir. 

       İşin aprobasiyası. Tədqiqat işinin aprobasiyası Azərbaycan Dillər Universitetinin  

“Regionşünaslıq” kafedrasında həyata keçirilmişdir. Tədiqat mövzusu ilə əlaqədar 

Azərbaycan Dillər Universitetinin “Heydər Əliyev Və Şanlı Azərbaycan” adlı 

Respublika tələbə-şagird elmi kofrasında “Regionşünaslığın aktual problemləri” 

bölməsi altında “II Dağlıq Qarabağ müharibəsi müddətində Avropa Birliyinin 

məsələyə yanaşma tendensiyaları” adlı tezis, həmçinin daha sonra “Azərbaycan-Böyük 

Britaniya iqtisadi münasibətləri və Brexit-in təsiri” adlı məqalə çap olunmuşdur. 

        Dissertasiyanın strukturu. Tədqiqat işi giriş, iki fəsil, nəticə və ədəbiyyat 

siyahısından ibarətdir. Dissertasiyanın hər iki fəsilin hər biri iki fəsili əhatə edir. 

 

 



6 
 

I FƏSİL:AZƏRBAYCAN-İNGİLTƏRƏ MÜNASİBƏTLƏRİNİN İNKİŞAFI 

VƏ BRİTANİYA MƏTBUATI 

1.1. Azərbaycan-İngiltərə münasibətlərinin təşəkkülü 

Keçən əsrin sonlarında Soyuq müharibənin bitməsi ilə beynəlxalq arenadakı 

bipolyar sistem sona çatmışdı. Beynəlxalq səviyyədə baş verən köklü dəyişiklik özünü 

bilavasitə regionlarda da göstərməyə başlamışdı. SSRİ-nin çökməsi ilə yaranan yeni 

müstəqil dövlətlərin siyasətlərində isə müxtəlif tendensiyalar müşahidə olunurdu. Yeni 

müstəqil dövlətlərdən olan Azərbaycan da beynəlxalq arenadakı yerini 

sağlamlaşdırmağa çalışırdı. 

1991-ci ildən etibarən Azərbaycanın xarici siyasətində fərqli tendensiyaların 

yaşandığı üç müxtəlif dövrü fərqləndirmək mümkündür. Bunlardan ilki 1990-1992-ci 

illərdə hakimiyyətdə olan Ayaz Mütəllibovun dövrü hesab olunur. Həmin dövrdə 

Rusiya meyilli xarici siyasət yeridilmiş eyni zamanda ölkəmiz MDB-ə üzvlüyə qəbul 

olunmuşdur. 2 illik bu dövrdən sonra isə xarici siyasətdə Əbülfəz Elçibəyin pantürkist 

siyasi xəttinin aparıldığı dövr yaşanmışdır. Nəhayət, ən son dönəm isə Heydər Əliyevin 

1993-cü ilin iyununda hakimiyyətə gəlməsi ilə başlamışdır. Bu müddətdə ilk öncə 

xarici ölkələrlə münasibətlərdə balanslı siyasətin yeridilməsi, xüsusilə həm Rusiya 

həm də Qərblə əlaqələrdə bərabərliyin təmin edilməsi məqsədi qarşıya qoyulmuşdur. 

Həmçinin Avropa dövlətləri ilə münasibətlərin genişləndirilməsində energetika 

siyasətinə böyük önəm verilmişdir. Bununla da, həm digər qərb dövlətləri ilə, həm də 

daha öncədən iqtisadi əlaqələrimiz mövcud olan Böyük Britaniya ilə bu dövrdə 

diplomatik əlaqələr qurulmuşdur [2, s.85-97]. 

İngiltərə ilə rəsmi sistemli əlaqələrin qurulması XX əsrin sonlarına təsadüf etsə də, 

təməlində Bakı neftinin durduğu iqtisadi əlaqələrin kökləri həmin əsrin əvvəllərinə 

gedib çıxır. Bu illərdə Çar Rusiyasına daxil olan Azərbaycanda neft sənayesinin 

qurulması və inkişaf etdirilməsi prosesi gedirdi. Şəhərdə ən böyüyü "Shell" olmaqla 7 

ingilis şirkəti fəaliyyət göstərməkdə idi və 1904-cü ilə nəzər saldıqda Böyük 

Britaniyanın neft ehtiyacının təxminən 47 faizinin Bakı yataqları hesabına ödənildiyini 



7 
 

görürük. Həmin illərdə İngiltərə Baş naziri Uinston Çörçil I dünya müharibəsində 

ingilis donanmasında kömürün neftlə dəyişdirilməsi əmrini vermişdi və bu da neftə 

olan marağı daha da artırmışdı [38, s.102-109]. 

Çar Rusiyasının dağılmasından sonrakı 1918-1920-ci illərdə mövcud olmuş 

Azərbaycan Xalq Cumhuriyyətinin müstəqilliyinin digər dünya gücləri tərəfindən de-

fakto tanınmasında ingilis lord Kerzonun böyük rolu olmuşdur. Buna səbəb həm 

Azərbaycanın zəngin enerji yataqlarına sahib olması, həm də ingilislərin ölkəmiz üçün 

öz planlarını həyata keçirmək istəyi idi. Hətta 1920-nin 20 yanvarında AXC-nin 

müstəqilliyinin tanınmasınından sonra ölkədə açılan 16 diplomatik 

nümayəndəliklərdən biri də İngiltərəyə məxsus idi. Lakin bu vəziyyət uzun çəkmədi, 

SSRİ-nin tərkibinə qatılması ilə siyasi əlaqələr kəsilsə də, 30-cu illərə qədər  Birləşmiş 

Krallıq hələ də ölkədə fəaliyyətdə idi. Buna misal olaraq "Metropolitan-Vicker" 

şirkətinin şəhərin elektrikləşdirilməsində böyük qatqısı olmuşdur. Bundan sonrakı 

müddətdən Azərbaycan müstəqilliyini elan edənədək iki ölkə arasındakı əlaqələr yalnız 

mədəni sahədə özünü göstərmişdir. Nəhayət, Azərbaycan respublikası müstəqillik 

qazanaraq sərbəst xarici siyasət yeritməyə nail oldu və Birləşmiş Krallıq ilə ikitərəfli 

münasibətləri inkişaf etdirmək imkanı yarandı [3, s.27]. 

Azərbaycan Respublikası müstəqilliyini 1991-ci ilin 18 oktyabrında elan etdikdən 

sonra həmin ilin 29 dekabrında referendum ilə xalq tərəfindən də qəbul edildi. Bundan 

iki gün sonra isə Böyük Britaniya Azərbaycanın müstəqilliyini tanıyan ilk dövlətlərdən 

biri oldu. Bununla da iki ölkə arasında rəsmi əlaqələr qurulmuş və əməkdaşlığın 

inkişafı üçün şərait yaranmışdır. İngiltərə XİN Duqlas Hoqq və Moskvadakı səfiri 

R.Breytyev Bakı ziyarəti zamanı iki ölkə arasında diplomatik əlaqələrin qurulması 

üçün razılıq əldə olunmuşdur. 11 mart 1992-ci ildə isə rəsmi olaraq bunun üçün 

anlaşma imzalanmışdır. Ziyarətin digər bir səbəb isə Dağlıq Qarabağda gedən 

müharibə haqqında yerindəcə məlumat əldə etmək, müharibənin dayandırılması və 

sülh bərqərar edilməsinə köməklik göstərmək idi. Duqlas Hoqq eyni zamanda də səfər 

zamanı Lordlar Palatasında Ermənistanı dəstəkləyən Kerolayn Koksun fikirlərinin 



8 
 

dövlətin baxış açısını göstərmədiyini və ölkəsinin bu problemdə neytral mövqeyə sahib 

olduğunu bildirmişdir [6, s.401]. 

1992-ci ilin 11 iyulunda İngiltərənin Rusiyadakı səfiri Brayan Froll ölkənin 

Azərbaycan səfiri vəzifəsinə gətirilmiş və  o zaman ki prezident Əbülfəz Elçibəyə öz 

diplomatik kimliyini təqdim etmişdir. Bakıdakı İngiltərə səfirliyi 1993-ün 

sentyabrından, İngiltərədəki Azərbaycan səfirliyi isə 1994-cü ilin yanvarında 

açılmışdır. 1992-1993-ci illərdə Birləşmiş Krallıq Azərbaycanla ikili münasibətləri 

daha da gücləndirmək üçün bir sıra praktik addımlar atmışdır. Krallığın əvvəlki Baş 

naziri Marqaret Tetçer, sənaye və ticarət naziri Maykl Hezltayn və "British Petroilum" 

şirkətinin rəhbərlərinin 1992-ci ilin sentyabrında Bakıya səfəri, daha sonra Baş nazir 

Con Meycorun Azərbaycan prezidentinə rəsmi məktub göndərməsi ölkəmizə olan 

marağın göstəricisi idi. Ancaq o dönəm üçün Azərbaycanın daxili vəziyyəti stabil 

olmadığından İngiltərəylə gedən proseslərlə o qədər də maraqlana bilməmişdilər. Daha 

sonra 1992-dəki hakimiyyət dəyişikliyi ilə Heydər Əliyev dövrü başlamış, ikili 

münasibətlər xeyli irəliləməyə başlamışdı. Heydər Əliyevin qəbul etdiyi ilk rəsmi 

ziyarətçisi Duglas Hoqq ölkəsinin Azərbaycanla hərtərəfli münasibətləri 

möhkəmləndirmək istədiyini vurğulamış və Dağlıq Qarabağ münaqişəsində ölkəmizin 

torpaq bütünlüyünü tanıdığını söyləmişdir. Daha önəmli bir hadisə isə İngiltərə 

parlamentinin hakim qrupu olan Mühafizəkarlar partiyasının nümayəndələrinin Bakıya 

səfəri və prezidentimizlə görüşləri olmuşdur. Bu səfərlərin diğər maraqlı bir cəhəti 

onda idi ki, Azərbaycan prezidentinin hələ İngiltərəyə rəsmi ziyarəti baş vermədən 

ingilis nümayəndələri ölkəmizə səfər etmişdi. Həmçinin Baş nazir Con Meycor 

prezidentimizə məktub göndərərək onunla görüşmək istəyini bildirmişdir [1, s.58-61]. 

Nəhayət prezidentimiz Heydər Əliyevin Böyük Britaniyaya ilk rəsmi ziyarəti 1994-

cü ilin 19-23 fevral tarixlərində gerçəkləşmişdir. Bu ziyarət Azərbaycan-Böyük 

Britaniya münasibətlərinin təməlini əmələ gətirmişdir. Görüşlər zamanı 23 fevralda iki 

ölkə arasında bir sıra müqavilə və memorandumlar imzalanmışdır (“Təhsil, elm və 

mədəniyyət sahələrində əməkdaşlığa dair” saziş, “İkiqat verginin aradan qaldırması 

haqqında” müqavilə, “Hava daşımaları sahəsində haqqında” müqavilə, Energetika 



9 
 

sahəsində işbirliyi haqqında Memorandum, Kommunikasiya sahəsində razılıq 

haqqında Memorandum). 

1994-1995-ci illərdə ölkələrarası görüşmələr daha intensiv hal almış, daha çox 

sahələrdə əməkdaşlığın əsasları qoyulmuşdur. 1994-cü ilin 20 sentyabrında imzalanan 

“Əsrin müqaviləsi” də mühüm əhəmiyyət kəsb etmişdir. 1918-ci ilin 19-24 iyun 

tarixlərində Heydər Əliyevin İngiltərəyə ikinci rəsmi ziyarəti, 2004-cü ilin 13-14 

dekabrında isə Azərbaycanın yeni prezidenti İlham Əliyevin  ilk rəsmi səfəri baş 

tutmuşdur. İlham Əliyev daha sonra həm 2002-ci il 6-7 avqust tarixlərində İngiltərədə 

keçirilən olimpiya oyunlarına qatılmış, həmçinin eyni zamanda  o zamankı Baş nazir 

David Kameron ilə Londonda görüşmüşdür. Azərbaycan prezidentinin 2004, 2009 

2012-ci illərdəki rəsmi ziyarətləri ölkələrarası ikili münasibətlərin və yüksək səviyyəli 

siyasi dialoqun inkişafına dəstək olmuşdur. 

Ümumiyyətlə, Azərbaycan və Böyük Britaniya prezidentləri və nazirləri tərəfindən 

həyata keçirilən bir sıra yüksək səviyyəli görüşlərdə iki ölkə arasındakı rəsmi 

vəziyyətin təməlləri kimi qəbul edilən aşağıdakı müqavilələr imzalanmışdır: 

• Azərbaycan-ingilis ticarət və sənayesi şurasının yaradılması haqqında anlaşma 

Memorandumu (29 noyabr 1995) 

• İnvestisiyaların qorunması və təşviqi haqqında müqavilə (4 noyabr 1996) 

• Gömrük məsələlərlə bağlı anlaşma Memorandumu (7 iyul 1997) 

• Dostluq və əməkdaşlıq haqqında birgə bəyannamə (21 iyun 1998) 

• Müdafiə əməkdaşlığı haqqında anlaşma Memorandumu (21 avqust 2004)  

• İlham Əliyevin 14 dekabr 2004 və 13 iyul 2009-cu illərdə Londonun səyahətləri 

zamanı yayımlanan birgə bəyannamələr 

Böyük Britaniya ikili əlaqələrlə yanaşı həmçinin ölkəmizin Avropa İttifaqı 

çərçivəsində digər ölkələrlə inteqrasiyasına dəstək verməkdədir. Buna misal olaraq, Aİ 

tərəfindən maliyyələşdirilən və İngiltərənin "Oxfam" Beynəlxalq Vətəndaş Cəmiyyəti 

Təşkilatı tərəfindən təşkil olunan "Azərbaycanda milli stratejik və kiçik fermer 

təsərrüfatlarına dəstəklə qida təhlükəsizliyinin artırılması" layihəsini göstərmək olar. 



10 
 

Azərbaycan-Ermənistan münasibətlərində isə İngiltərə Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin 

beynəlxalq hüquq norma və prinsipləri əsasında həll edilməsinin tərəfdarıdır. ATƏT-

in Minsk qrupunun üzvü olaraq Azərbaycanın müstəqilliyini və torpaq bütünlüyünü 

tanımış, eləcə də problemin beynəlxalq münasibətlərdəki "torpaq bütünlüyü" 

prinsipinə əsasən həll edilməsinə kömək göstərməkdədir. Ancaq belə bir ziddiyyətli 

məqam var ki, qondarma Dağlıq Qarabağ rejiminin lideri Bako Saakyan dəfələrlə heç 

bir məhdudiyyət olmadan İngiltərə və Fransaya səfər etmişdir. Halbuki, Avropa Birliyi 

tərəfindən Rusiyanın Cənubi Osetiya və Abxaziyanı Gürcüstandan ayırması və 

Ukrayna torpağı olan Krımı ilhaq etməsindən sonra bu torpaqlarda yaradılan rejimlərin 

rəsmilərinə viza qadağası qoyulmuşdu [5, s.348]. 

Ölkələr arasındakı dərin iqtisadi əlaqələrə gəldikdə isə 1991-ci ildən sonra  siyasi 

əlaqələrin qurulması ilə daha da inkişaf etmişdir. Xüsusilə əvvəlki Baş nazir Marqaret 

Tetçerin Bakıya səfəri XX əsrin sonlarında ABŞ şirkətləri ilə rəqabət aparan ingilislər  

üçün daha əlverişli vəziyyət yaranmışdır. Elə bu səfər zamanı Azərbaycan hökuməti, 

BP və Norveçin "Statoil" şirkətləri arasında Çıraq və Şahdəniz yataqlarındakı təbii qaz 

resurslarının miqdarının müəyyənləşdirilməsi və istehsala hazırlığa başlanması 

haqqında müqavilə Tetçerin şəxsən iştirak etdiyi mərasimlə imzalandı. Müqavilədən 

dərhal sonra isə ABŞ ölkəmizə qarşı 907-ci düzəlişi qəbul etdi, bu isə Azərbaycan və 

İngiltərənin daha da yaxınlaşmasına səbəb oldu. Əvvəlki Baş nazirin ziyarətindən 

sonra isə sənaye və ticarət naziri Hezaltaynın ölkəmizə səfəri baş tutdu və daha bir 

anlaşmanın-ticarət və iqtisadi əməkdaşlıq haqqında- imzalanması ilə nəticələndi. Hətta 

o dövr Naxçıvan Ali Məclisinin baş sədri Heydər Əliyev 1993-cü ilin fevralında 

Moskvaya səfərə getmiş, orada İngiltərənin Rusiyadakı səfiri Brayan Folla görüşmüş 

və  Naxçıvanın blokadaya düşməsi vəziyyətində İngiltərədən iqtisadi yardım 

istəmişdir. Heydər Əliyev həmçinin Böyük Britaniya səfərində BP və “Statoil” 

şirkətlərinin təşkil etdiyi Böyük Britaniya sənayeçilərinin konfransında iştirak etmiş və 

öz çıxışında ingilis iş adamlarını tamamilə azad bazar iqtisadiyyatına keçid etmək 

istəyən Azərbaycana investisiya qoyuluşunu artırmağa çağırmışdır. İqtisadi əlaqələrin 

dərinləşməsi prosesində Heydər Əliyevin BP və Statoil ilə yanaşı CPT, "Krayzer 



11 
 

Engineering", "John Brown" kimi şirkətlərin rəhbərləri ilə görüşməsi, onlarla hökümət 

arasında neft kənd təsərrüfatı texnologiya vəs. sahələrdə hərtərəfli əməkdaşlığın o 

cümlədən, ölkə iqtisadi strukturunun yenidən qurulması, həmin şirkətlərlə ortaq 

layihələrin aparılmasına dair addım və fəaliyyətləri böyük qatqı sağlamışdır. Bu səylər 

ölkənin milli maraqlarına xidmət edirdi və neft diplomatiyası və ya strategiyası 

adlandırılırdı [6, s.401-402]. 

Bu diplomatiya hər nə qədər digər bir Xəzəryanı dövlət olan Rusiyanın 

narazıçılığına səbəb olsa da, ingilislər rus şirkətlərini də yeni enerji layihələrinə dəvət 

etmiş, ölkəmizlə enerji əməkdaşlığında israrçı olduğunu bildirmişdir. Neft 

strategiyasının  pik nöqtəsi 1994-cü ilin 20 sentyabrında "Əsrin müqaviləsi" 

imzalanması hesab olunur. Bu müqavilə Xəzərin Azərbaycan sektorunda yerləşən 

Azəri-Çıraq-Günəşli neft yataqlarının birgə işlənməsi və hasilatın pay şəklində 

bölüşdürülməsi üçün BP-nin rəhbərliyi altında Azərbaycan neft şirkəti ilə dünyanın ən 

iri 11 neft şirkəti arasında imzalanmışdır. İmzalar atıldıqdan sonra H.Əliyev energetika 

naziri Tim Eqqar ilə görüşmüş, həmçinin İngiltərənin Baş naziri Con Meycor 

prezidentimizə təbrik məktubu göndərmişdir [6, s.405-407]. 

Daha sonra 1995-ci ilin 29 noyabrında İngiltərəyə işgüzar səfərə gedən H.Əliyev 

“Adam Smith” institutunun təşkil etdiyi "Azərbaycanda investisiya imkanları"   

kontekstinin ələ alındığı beynəlxalq konfransda iştirak etmiş və bir daha ölkəmizin 

xarici investisiyalar üçün daim açıq olduğunu vurğulamışdır. Konfrans zamanı 

həmçinin daha bir uğurlu addım atılmış, Azərbaycan-İngiltərə sənaye ticarət şurasının 

yaradılmasına dair memorandum imzalanmışdır [ 2, s.17]. 

Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft boru kəməri layihəsi iki ölkə arasındakı iqtisadi və 

energetika əlaqələrində mühüm yer tutur. Bu layihə ilk dəfə Əbülfəz Elçibəyin 

hakimiyyəti dövründə önə çıxarılsa da, o dönəm BP bu layihəni etiraz ilə qarşılamışdı. 

Lakin İngiltərədə baş verən hakimiyyət dəyişikliyindən sonra layihəni dəstəkləməyə 

başlamışdır. BTC müqaviləsinin imzalanması isə ATƏT-in 18 noyabr 1999-cu ildəki 

İstanbul sammitində həyata keçirilmişdir. BP-nin Azərbaycanın neft yataqlarındakı 

resursların boru kəmərini doldura biləcək qədər olduğunu açıqlamasından sonra 



12 
 

Fransanın “Total” şirkəti də konsorsiuma qatılmağa qərar vermişdir. İngiltərənin 

sənaye və energetika naziri Bryan Oilson 2002-ci ilin 3-5 iyununda ənənəvi şəkildə 

keçirilən "Neft-Təbii qaz 2002" sərgisində iştirak etmək üçün Bakıya gəlmişdi. Səfər 

zamanı həmçinin Heydər Əliyevlə görüşmüş, ikili arasında gedən söhbətin əsas 

mövzularından  biri də BTC neft kəməri olmuşdur. Bu görüşdən təxminən bir ay sonra 

isə 2012-ci ilin 26 avqustunda Londonda BTC boru xətti şirkətinin yaradılması 

haqqında müqavilə imzalandı. İngiltərənin BP, Azərbaycanın SOCAR, ABŞ-ın 

UNOCAL, DELTA HESS, Türkiyənin TPAO, Yaponiyanın ITOCHU, İtaliyanın ENİ 

şirkətləri bu müqavilənin tərəfləri idilər. Hissələrdəki ən böyük paya BP (38,2%) və 

SOCAR (25%) sahib idi. Xəttin inşasına 2003-cü ildə start verilmiş, 2005-in 10 

mayında  neftlə doldurulmağa, nəhayət bir il sonra isə neftin ixracına başlanmışdır. 

İrəliləyən zamanlarda da dövlətləarası ticarət və iqtisadi əlaqələr artan xətlə davam 

etmişdir. 2015-ci ilin 2 martında Bakıda iki ölkənin hökümətləri arasında anlaşma 

haqqında memorandum imzalandı, az sonra isə ticarət və iqtisadi əməkdaşlığın 

gücləndirilməsi məqsədi ilə ortaq hökümətlərarası komissiya quruldu. Azərbaycan neft 

sektorunda ingilis şirkətləri önəmli aktor kimi liderdirlər, qeyri-neft sektorunda isə 

bütün xarici investisiyaların 16%-ni əhatə etməklə ikinci yerdədirlər. Qeyri-neft 

sektoru dedikdə əsasən tikinti, xidmət, təhsil vəs. sahələrə edilən sərmayələr nəzərdə 

tutulur. 25 illik müddətə baxıldığı zaman İngiltərənin ölkə iqtisadiyyatına cəmi 23 

milyard $-dan  artıq investisiya qoyduğu, ölkələrarası ticarət dövriyyəsinin isə 449,7 

milyon $ həcmində olduğu görünür. Ümumiyyətlə isə ingilis sərmayəsi Azərbaycan 

iqtisadiyyatına qoyulan xarici investisiyaların 50 %-ni təşkil etməkdədir. "British 

Petroilum"  əsas aktor olaraq qalsa da, Birləşmiş Krallıq ölkəmizdə fəaliyyət göstərən 

100-dən artıq şirkəti ilə ən böyük sərmayeçimiz olaraq qalmaqdadır. 

2014-cü ildən təməlləri qoyulan cənub təbii qaz koridoru layihəsinin həyata 

keçirilməsində də ingilislərin  böyük yardımları olmuşdur. Bu layihə özündə 4 önəmli 

cəhəti əhatə edirdi. Birincisi 1999-cu ildə kəşf edilən operatorluğunu BP-nin həyata 

keçirdiyi Şahdəniz yatağının işlənməsi idi. İkincisi isə Azərbaycanla Gürcüstanı 

biləşdirən Cənubi Qafqaz təbii qaz xətti daha da genişlənəcəkdi. Digər iki ünsur isə 



13 
 

TAP və TANAP layihələrinin gerçəkləşdirilməsi idi. Trans Anadolu (TANAP) 

Gürcüstana çəkilən kəmərin Türkiyə sərhədləri ilə daşınmasını, Trans Adriatik (TAP) 

isə Azərbaycan qazının Türkiyədən Yunanıstana, Albaniyaya, oradan da Adriatik 

dənizi vasitəsilə İtalyaya çatdırılmasını hədəfləyir. Oradan isə Avropanın digər 

dövlətlərinə tankerlər vasitəsilə çatdırılacaqdır. 2017-ci ilin 14 sentyabrında yeni bir 

anlaşma ilə "Əsrin müqaviləsi"nin 2050-ci ilə qədər uzadılmasına qərar verilmişdir, bu 

da BP-nin 28 il daha ölkəmizdə fəaliyyət göstərəcəyi deməkdir. Günümüzə qədər 

energetika sahəsində davam edən yüksək  səviyyəli ingilis-Azərbaycan əlaqələrinin 

uzun illər daha davam edəcəyini söyləmək olar [6, s.411-414]. 

İngiltərə-Azərbaycan münasibətlərinə nəzər saldıqda ölkələrarası yaxınlaşmanın 

özünü sadəcə siyasi-iqtisadi zəmində deyil, həmçinin sosial-mədəni əlaqələrdə də 

göstərdiyini demək mümkündür. Ümumiyyətlə mədəniyyət faktoru xarici siyasətdə 

qərarvermə prosesində önəmli rol oynamaqdadır. Buna görə də iki ölkə arasındakı 

sosial-mədəni münasibətlərin inkişaf etdirilməsinə, təhsil, mədəni və humanitar 

yardımların artırılmasına xüsusi diqqət yetirilməkdədir və bütün bunlar ölkələrarası 

qarşılıqlı inamın dərinləşməsinə xidmət edir. İqtisadi əlaqələrdə olduğu kimi 

İngiltərənin ölkəmizdəki sosial-mədəni layihələrinin də böyük qismi “British 

Petroleum” şirkəti tərəfindən maliyyələşdirməkdədir. BP bir çox layihələr həyata 

keçirməklə birlikdə bir sıra sosial yardımlara imza atmaqdadır. [4, s.70] Məsələn, BP-

nin üzv olduğu ən böyük layihələrdən biri olan BTC neft boru xəttinin çəkildiyi 

bölgələrdə "Uşaqları qoruyaq" adlı sosial məqsədli layihələr gerçəkləşdirilməkdədir. 

Bu layihəyə təkcə ölkəmiz deyil, həmçinin boru kəmərinin keçdiyi Türkiyə və 

Gürcüstan da daxildir. Bundan başqa, “Gələcək Cəmiyyət Proqramı” da vardır ki, bu 

layihə çərçivəsində ölkədə maarifçiliyin və şəffaflığın bərqərar olmasına diqqət 

yetirilir, həmçinin korrupsiyaya qarşı mübarizə tədbirləri həyata keçirilir. Bununla 

belə, bu proqramların imkanları həm ərazi, həm də təsir gücü baxımından çox məhdud 

şəkildədir.  Digər sosial layihəyə 2000-ci ildə BP/Statoil şirkəti ilə birgə ölkədə yerli 

biznes mühitinin yaxşılaşdırılması məqsədilə start verilmişdir.  Ancaq bu layihə də 

2004-cü ildə sonlanmışdır.  2006-cı ildə bir sıra mühüm layihələrə başlanmışdır ki, 



14 
 

onlardan biri də “İcma İnvestisiya Proqramı”dır.  Bu proqram cəmiyyətlə şirkət 

arasında münasibətləri yaxşılaşdırmaq və investisiyaların daha çox sosial layihələrə 

yönəldilməsi məqsədi daşımaqda idi. Bu proqramın fəaliyyəti çərçivəsində görülən 

işlərdən biri də Bibi-Heybət torpağında elektrik avadanlıqları sisteminin yenidən 

qurulması məqsədi daşıyan 254 min dollarlıq layihənin həyata keçirilməsi idi. Eyni 

zamanda kənd təsərrüfatı, ətraf mühitin mühafizəsi, suyun təmizlənməsi sahəsində 

çoxlu layihələr həyata keçirilmişdir.  Məktəblərin təmiri və yenidən qurulması 

layihələri də onun fəaliyyət sahəsinə daxildir  

Azərbaycan Respublikası ilə Birləşmiş Krallıq arasında mədəni əlaqələrin əsası 23 

fevral 1994-cü ildə Azərbaycan Prezidenti Heydər Əliyev və Böyük Britaniyanın Baş 

naziri Con Meycor tərəfindən imzalanmış “Təhsil, elm və mədəniyyət sahələrində 

əməkdaşlıq haqqında” sazişlə qoyulmuşdur. Bu müqavilə mədəni əlaqələrin inkişafı 

üçün zəruri hüquqi zəminin yaradılmasını təmin edir və hər iki ölkənin xalqları 

arasında təhsil, elm və mədəniyyət sahələrində əlaqələrin inkişafında mühüm rol 

oynayır.  Eyni zamanda İngiltərənin digər ölkələrlə elmi və mədəni əlaqələrini inkişaf 

etdirən əsas qurumlardan biri olan “British Council” ölkəmizdə də fəaliyyət göstərir.  

Bu sazişin 14-cü maddəsinə əsasən, “British Council” Birləşmiş Krallıq və Azərbaycan 

Respublikası hökumətləri arasında təhsil və mədəniyyət sahələrində əsas vasitəçi 

rolunu öz üzərinə götürür. Təhsil Nazirliyi ilə bu qurum arasında əməkdaşlıqda müsbət 

irəliləyişlər 21 iyul 1998-ci ildə Heydər Əliyev və Böyük Britaniyanın Baş naziri olmuş 

Toni Bleyr tərəfindən imzalanmış birgə bəyannamədə də dəyərləndirilib.  

Bəyannamənin 10-cu maddəsinə əsasən, “Hər iki lider “British Council”ın 

Azərbaycanda ingilis dilinin tədrisi, təhsil, elm, texniki yardım və mədəniyyət 

sahələrində hərtərəfli fəaliyyətini yüksək qiymətləndirib”   

Son illər İngiltərədə mədəniyyət sahəsində fəaliyyət göstərən azərbaycanlı 

qurumların sayı artmaqdadır. 1997-ci ildə yaradılmış Britaniya-Azərbaycan 

Assosiasiyası xüsusilə sosial və mədəni sahələrdə əlaqələrin inkişafı üçün geniş 

araşdırmalar aparır. Hazırda bu birliyin həmsədrləri azərbaycanlı professor Nərgiz 

Paşayeva və britaniyalı Kennet Forestdir. Assosiasiya Azərbaycan mədəniyyətinin və 



15 
 

incəsənətinin İngiltərədə təbliği ilə məşğul olmaqla yanaşı, gənc və uğurlu 

azərbaycanlıların burada işləməsinə köməklik göstərir. Xaricdə təhsil almaq istəyən 

azərbaycanlı tələbələr üçün əsas istiqamətlərdən biri kimi İngiltərə birinci yerdədir. 

Son məlumata görə, 2007-2015-ci illərdə dövlət təqaüd proqramı ilə xaricdə təhsil 

almış 1842 azərbaycanlı tələbədən  419-u Böyük Britaniya universitetlərində təhsil 

alıb. Azərbaycan gəncləri üçün ingilis dili ən vacib xarici dil hesab olunur. Yüzlərlə  

azərbaycanlı gənc ingilis dilini öyrənmək və təkmilləşdirmək üçün İngiltərədə müxtəlif 

kurslarda iştirak edir. 

İngiltərədə fəaliyyət göstərən Azərbaycan mənşəli institutlar və tələbə birlikləri 

aşağıdakılardır: 

✓ Avropa Azərbaycan Cəmiyyəti-TEAS 

✓ Azərbaycan Evi  

✓ London Azərbaycan Bazar Məktəbi (Caspian Khazri)  

✓ SOAS - Azərbaycan Tələbə Birliyi  

✓ Exeter - Azərbaycan Tələbə Birliyi  

✓ UCL - Azərbaycan Cəmiyyəti  

✓ Kembric Azərbaycan Cəmiyyəti  

✓ Mançester Azərbaycan Cəmiyyəti  

✓ Şeffild Azərbaycan Cəmiyyəti 

✓ Aberdin Azərbaycan Cəmiyyəti  

✓ Oksford Azərbaycan Cəmiyyəti 

"Çevninq" təqaüd proqramı da mövcuddur ki, bu proqram İngiltərədə təhsil almaq 

istəyənlər üçün həyata keçirilir. Azərbaycanlı tələbələrin əksəriyyəti bu proqramdan 

faydalanır. İngiltərənin Britaniya Şurası Azərbaycan məktəblərində ingilis dilinin geniş 

yayılmasını həyata keçirən Təhsil Nazirliyinə yardım edir [7, s.89].  

1991-ci ildə SSRİ-ni tərk edərək müstəqil xarici siyasət yeritməyə başlayan 

Azərbaycan düzgün addımlar atmalı, düzgün strategiya seçməli idi.  Azərbaycanın 

ABŞ-dakı keçmiş səfiri Hafiz Paşayevin dediyi kimi, Azərbaycanın öz xarici siyasətini 



16 
 

Rusiyanın “Monro doktrinasının rus variantı” istəyinə uyğun qura bilmədiyi anlaşılırdı. 

Lakin Azərbaycan dostluq münasibətlərini də qoruyub saxlamağı bacardı. Regionun 

ən mühüm gücü olan Rusiya ilə birlikdə Azərbaycan öz müstəqilliyini təmin etmək 

üçün strateji manevrlər etməli idi. Bu səbəbdən Azərbaycan Qərb dövlətləri üçün enerji 

layihələrinə başlasa da, xüsusən İngiltərənin BP şirkəti ilə birlikdə Rusiya şirkətlərini 

də dəvət etmiş və eyni zamanda Bakı-Novorossiys neft kəmərinin çəkilməsinə razılıq 

vermişdi [6, s.406].   

Hazırda Azərbaycan və İngiltərə arasında təhlükəsizlik əlaqələrinin əsasını enerji 

təhlükəsizliyi təşkil edir. Lakin bundan başqa, Azərbaycan, Avropa, xüsusilə 

İngiltərənin Orta Asiya dövlətlərinə çıxışı baxımından önəmlidir. Mərkəzi Asiya 

regionunun təhlükəsizlik problemləri və münaqişələri qlobal əhəmiyyət kəsb edir və 

narahatlıq doğurur. Azərbaycan qlobal təhlükəsizliyin təmin edilməsi və qorunması 

sahəsində beynəlxalq təşkilatlar çərçivəsində Böyük Britaniya ilə əməkdaşlıq edir. 

Məsələn, Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev 2016-cı il fevralın 4-də Londonda 

İngiltərə, Almaniya, Norveç və Küveytin birgə təşkil etdiyi “Suriya regionuna dəstək” 

konfransında iştirak etmiş və Suriya böhranının həlli üçün birgə fəaliyyətə çağırmışdır. 

Lakin Azərbaycan bu çağırışı edərkən öz təhlükəsizliyi baxımından heç bir tərəfə açıq-

aşkar üstünlük və qərəzli mövqe nümayiş etdirməmişdir [6, s.414]. Bildiyimiz kimi, 

Suriyadakı böhranın əsas səbəblərindən biri regionda bir tərəfdə Qərb bloku, digər 

tərəfdə Rusiya olmaqla bir çox qlobal güclərin maraqlarının toqquşmasıdır.  

Azərbaycan İngiltərə ilə təhlükəsizlik əlaqələrini əsasən beynəlxalq təşkilatlar 

çərçivəsində inkişaf etdirir, lakin bu sahədə də müəyyən problemlər var. Məsələn, 

ATƏT-in Azərbaycana qarşı silah embarqosu hələ də qüvvədə olduğu üçün Britaniya 

Azərbaycana silah sata bilməz və hərbi sahədə ikitərəfli əlaqələr qura bilməz. Bununla 

belə, təhlükəsizlik sahəsində ikitərəfli əlaqələr 2004-cü il avqustun 12-də imzalanmış 

“Azərbaycan və İngiltərə Müdafiə Nazirlikləri arasında müdafiə əlaqələri və 

əməkdaşlıq haqqında” Anlaşma Memorandumu çərçivəsində inkişaf edir. Bundan 

sonra iki ölkənin müdafiə nazirləri arasında daimi görüşlər keçirilir. 9 mart 2017-ci il 

tarixində Azərbaycan və İngiltərə Müdafiə Nazirlikləri arasında Baş Qərargah iclasları 



17 
 

keçirilmiş və iki ölkə arasında müdafiə sahəsində əməkdaşlıq, mövcud vəziyyət, 

gələcək perspektivlər müzakirə edilmiş, hərbi hazırlıq, sülh əməliyyatları üzrə birgə iş 

və regional təhlükəsizlik məsələləri müzakirə edilib. Görüşün nəticəsi olaraq 

“Azərbaycan və İngiltərə Müdafiə Nazirlikləri arasında 2017/2018-ci illər üçün Hərbi 

Əməkdaşlıq Planı” imzalanıb [56]. Azərbaycanın müdafiə naziri Zakir Hesenov ilə 

görüşən Böyük Britaniya Müdafiə Nazirliyinin Beynəlxalq Siyasət üzrə direktoru Nik 

Qurr 2016-cı ilin sentyabrında Londonda keçirilən ikitərəfli görüşdən sonra müdafiə 

sahəsində əməkdaşlığın dərinləşdiyini bildirib. O, həmçinin Azərbaycanın NATO-nun 

Əfqanıstan missiyasında iştirakını yüksək qiymətləndirib və hərbi-texniki sahədə 

əməkdaşlığın perspektivləri ilə bağlı məsələləri müzakirə edib [59]. Görüş zamanı 

imzalanmış plan çərçivəsində 12 iyun 2017-ci il tarixində Silahlı Qüvvələrin Təlim və 

Təlim Mərkəzində Böyük Britaniya Ordusu ilə Azərbaycan Hərbi Orkestrinin birgə 

çıxışı olmuşdur. Azərbaycan və Böyük Britaniya Müdafiə Nazirlikləri [60].   

Azərbaycan 1994-cü il mayın 4-də NATO-nun “Sülh Naminə Tərəfdaşlıq” 

Proqramına (BOP) qoşulub və 3 il sonra Azərbaycan Prezidentinin sərəncamı ilə 

NATO ilə əməkdaşlığı inkişaf etdirmək üçün Dövlət Komissiyası yaradılıb.  

Azərbaycanın NATO ilə fərdi tərəfdaşlığına dair sənəd 2004-cü il mayın 19-da NATO-

nun baş katibi Y.Sxefferə təqdim edilmiş, 27 may 2005-ci ildə isə Azərbaycan rəsmi 

olaraq NATO ilə fərdi əməkdaşlıq proqramına qəbul edilmişdir. NATO ilə əməkdaşlıq 

bir neçə istiqamətdə inkişaf etdirilir. İlk növbədə Azərbaycan əsgərləri üçün təlim-

tədris kursları təşkil edilir ki, bu kurslarda ingilis hərbi mütəxəssislərinin xüsusi 

köməklik göstərdiyini deyə bilərik. Bundan əlavə, NATO ekspertləri Azərbaycan 

ərazisində hərbi təlimlər keçirirlər, məsələn, 2016-cı il oktyabrın 20-də belə bir təlim 

keçirilib. Hətta Azərbaycanın Əli Hərbi Məktəbində NATO Kafedrası da var. Bundan 

əlavə, Azərbaycan NATO çərçivəsində qlobal sülh əməliyyatlarında iştirak edir.  İlk 

dəfə 1999-cu ildə Azərbaycanın 34 nəfərlik hərbi qrupu NATO-nun Kosovo 

əməliyyatında iştirak edib.  2008-ci ilə qədər Kosovo əməliyyatlarında ümumilikdə 

362 azərbaycanlı var idi. Daha sonra Azərbaycan əsgərləri 2003-2008-ci illərdə 

NATO-nun İraq əməliyyatlarında çalışıblar. Bu müddət ərzində İraq əməliyyatlarında 



18 
 

ümumilikdə 151 azərbaycanlı iştirak edib. 2002-ci ildən bu günə kimi Azərbaycanın 

23 əsgəri NATO-nun Əfqanıstandakı əməliyyatlarında çalışır. Azərbaycan əsgərləri 

xüsusilə Kabil Beynəlxalq Hava Limanının mühafizəsini həyata keçirirlər [57]. 

Bundan əlavə, qlobal, regional və milli təhlükəsizliyə təhdidlərin, xüsusən də kütləvi 

qırğın silahlarının, yalan informasiya axınının, vandalizmin və terrorizmin sürətli 

inkişafının yaşandığı bir vaxtda Azərbaycan ilə İngiltərə arasında terrorizmlə mübarizə 

sahəsində əməkdaşlıq dərinləşir. 

Azərbaycanın ən mühüm təhlükəsizlik problemlərindən biri də Dağlıq Qarabağla 

bağlı idi. 2020-ci  ildə II Dağlıq Qarabağ müharibəsindən sonra status-kvo dəyişmiş 

olsa belə, bu baxımdan İngiltərə Azərbaycanın mövqeyini dəstəkləmişdir. Bu mövqe 

Britaniya hökumətinin nümayəndələri və parlament üzvləri tərəfindən dəfələrlə bəyan 

edilmişdir [1, s.68]. Bundan əlavə, Böyük Britaniya Dağlıq Qarabağ problemi və 

qaçqınlar məsələsinə xüsusi diqqət yetirmiş və hər zaman ölkəmizin torpaq 

bütünlüyünü dəstəklədiyini bildirmişdir.  

 

1.2. Böyük Britaniya mətbuatının səciyyəvi xüsusiyyətləri 

Birləşmiş Krallıq mətbuatı dünyada ən çox hörmətə sahib və oxunan milli 

mətbuatlardan biri kimi tanınır. Bryan Makneyrə (1999) görə İngiltərədə böyüklərin 

80%-i mütləq hər gün olmasa da, müntəzəm olaraq ən azı bir milli gündəlik qəzet, 75% 

isə bazar günü nəşrini oxumaqdadır. Son dövrlərdə meydana gəlmiş "spin media" 

anlayışına, yəni hökumətlərin medianı "fırlatmaq" qabiliyyətinin artması təhlükəsinə 

baxmayaraq Britaniya mətbuatı dünyada ən azad və müxtəlif mətbuatlardan biri olaraq 

qalmaqdadır. Ölkədə əsasən milli gündəlik qəzetlərin əsas başlıqları səhər, yerli 

gündəlik qəzetləri isə axşam çıxarılır. 

o İngilis mətbuatının tarixi inkişafı 

İngiltərənin "corantos" adlanan ilk dövrü xəbər nəşrləri 1620-ci illərdə 

yayılmışdır. Sonrakı müddətdə isə əsasən cəmiyyətdə mətbuat azadlığı kimi anlayışlar 



19 
 

özünü göstərmiş və mətbuatın gələcəyin mümkün tiranlarına qarşı azadlığın dayağı 

olması kimi təsəvvürlər yayılmağa başlamışdır. Bu təsəvvürlər bir neçə əsr ərzində 

reform hərəkatlarını ruhlandırmağa kömək olmuş və zamanla mətbuat üzərindəki 

dövlət təzyiqinin aradan qalxmasına səbəb olmuşdur. İngiltərə mətbuatının inkişafına 

təkan verən ən vacib addımlardan bəzilərinə 1694-cü il nəşr öncəsi senzuranı aradan 

qaldıran qanunu, 1792-ci ildəki "Foksun Böhtan Aktı"nı (Fox's Libel Act), daha sonra 

isə 1853-1861-ci illərdə mövcud olmuş "Biliyə vergilər" (Taxes on Knowledge) 

adlanan kağız, reklam ve qəzet markası vergilərinin ləğvini göstərmək olar. 1830-cu 

illərdən etibarən bir sıra nüfuzlu kampaniyalardan sonra həyata keçirilən islahatlarla 

mətbuat artıq XX əsrin əvvəllərində özünün dövlətdən ayrı müstəqilliyini inkişaf 

etdirməyə və çiçəklənməyə nail olmuşdu. 

XIX əsrdə əsasən gündəlik qəzetlərin məzmunu parlament müzakirələri və ya 

görkəmli dövlət xadimlərinin çıxışları haqqında 4-8 səhifəlik sıx çap olunmuş sütunlar 

şəkildəki sözbəsöz məruzələrdən ibarət idi. "London Times" həmin əsrin ortalarında 

ən nüfuzlu qəzet hesab olunurdu. "Biliyə vergilər"lə əyalət mətbuatında çiçəklənmə 

baş vermiş, "Manchester Guardian", "Yorkshire Post" kimi köhnə qəzetlərə yeni 

başlıqlar əlavə olunmuşdur. Bəzilərinə görə Britaniya mətbuatında "qızıl dövr" adlanan 

müddət ərzində "Morning Post" və yeni “Daily Telegraph" kimi London qəzetləri ilə 

yanaşı, daha populyar olan "Reynolds News" və "Lloyd's Weekly News" kimi bazar 

günü nəşrləri də fəaliyyət göstərirdi. Ümumiyyətlə, XIX əsr ərzində hər bir qəzet 

tərəfdarı olduğu hər hansı bir hərəkatın müdafiəsini şərəf nişanı hesab edirdi. Bu cür 

kontekst 1840-cı illərdə radikal fəhlə sinifi olan Çartist hərəkatının "Northern Star" 

qəzetindən tutmuş, "The Times"a qədər əksər qəzetlər üçün xarakterik idi. 

Sonrakı onilliklərdə əhalinin artan savadlılıq nisbətlərini stimullaşdırmaq üçün 

qəzet redaktorları daha çox oxuyucuya xitab edən başlıqlar, illisturasiyalar, 

müsahibələr insanların maraq dairəsini əhatə edən hekayələrə yer verməyə başladılar. 

Artıq qəzetləri əhatə edən hər hansı "baxış" xəbərlərlə, sütunlar isə paraqraflarla əvəz 

olundu. Bu dəyişikliklər paralel olaraq Amerika mətbuatında da müşahidə olunurdu. 

Və əlbəttə ki, bu proses ərzində dəyişikliklərin müdafiəçi və tənqidçiləri də yaranmışdı. 



20 
 

Müdafiəçiləri bütün bu prosesin oxucuya parlamentdən kənar dünyanı dərk etmək 

şəraiti yaratdığını, eyni zamanda mətbuatı daha da demokratikləşdirdiyini 

söyləyirdilər. Tənqidçilər isə mətbuatın maarifləndirici rolunu itirdiyini vurğulayır və 

"yeni jurnalistika"nın səbəb ola biləcəyi sosial nəticələrindən qorxurdular [9]. 

Həmin əsrdə qəzetlərlə yanaşı "günün sualları"nın yer aldığı "Edinburgh 

Review" və "Fortnightly Review", həmçinin, əyləncə başlıqları ilə tanınan "Sporting 

Magazine" kimi jurnallardan tutmuş "Lancet" (tibbi jurnal) və ya "English Historical 

Review" kimi peşəkar jurnallara qədər artan və təkmilləşən dövri nəşrlər toplusu 

mövcud idi. 

Vaxt keçdikdə aydın oldu ki, mətbuat düzgün və lazımlı şəkildə istifadə 

olunduğu təqdirdə kifayət qədər gəlirli ola bilər. Xüsusilə XIX əsrin II yarısında 

istehlakçılığın inkişafı ilə reklamlar mətbuat üçün əhəmiyyətli gəlir mənbəyinə 

çevrildi. Bununla birlikdə, yüksək tirajlara nail olmaq qəzetlər üçün əhəmiyyətini 

artırdı. 

Günümüzdə müasir populyar mətbuatın başlanğıcını 1896-cı ildə "Daily Mail"in 

əsasını qoyan Alfred Harmsvorzla əlaqələndirirlər. Boer müharibəsi (1899-1902) 

illərində digərlərinin yarı qiymətinə satan bu qəzet gündəlik 1 milyon tiraja nail 

olmaqla bir ilkə imza atmışdı. Harmsvorz 1903-cü ildə fəaliyyətə başlayan “Daily 

Mirror” da daxil olmaqla bir sıra qəzetlərin də banisi hesab olunur. İlk olaraq qadınlar 

üçün nəzərdə tutulan bu qəzet daha sonra 1904-cü ildə kontekstini kütləvi bazar 

xəbərləri çevirdi və o dönəmdə I dünya müharibəsinin başlaması ilə də tirajlarını 1,2 

milyona çatdırmağa nail olmuşdu. 1905-ci ildə “Lord Norzkliff” kimi ad qazanan 

Harmsvorz 1908-də “The Times” qəzetini alması ilə özünün “Qəzet imperiyası” nı 

qurmuş oldu. Artıq “mətbuat baronu” ləqəbi ilə tanınan Harmsvorz öz imperiyasından 

hökümət üzərində təsirə sahib olmaq üçün istifadə etməyə başlamışdı. Məsələn, 1916-

cı ildə Askuiz hökumətini devirməyə nail olmuşdu. O, siyasi maraqları ilə yanaşı eyni 

zamanda satışlarını artırmaq üçün ağıllı addımlar atan mükəmməl biznesmen 

olmuşdur. 



21 
 

XX əsrin ilk üç onilliyində Britanya mətbuatı az sayda mərkəzə cəmlənmiş halda 

idi. 1922-ci ildə Lord Norzkliffin ölümü ilə isə mətbuatın idarəsi dörd adamın əlinə 

keçmiş oldu: Lord Bever-bruk, Lord Rozermer (Norzkliffin qardaşı), Qamer Beri (Lord 

Kemsli) və Uilliam Beri (Lord Kamros). 1930-cu illərdə ingilis mətbuatı üçün "tiraj 

müharibələri" və kommersiyalaşmanın artması xarakterik idi. "Daily Mail" və "Daily 

Express" kimi qəzetlər abunəçilərinin sayını artırmaq üçün vətəndaşlara sığorta təklif 

edirdilər, hətta 1928-ci ilə qədər buna 1 milyon paund xərclənmişdi. Daha sonra bu 

rəqabətə "Daily Herald" da qoşulmuşdu. Bu üçlüyün mübarizəsi zamanla abunəçilik 

üçün flanel şalvar, fotoaparat, çaydan, əl çantaları, çay dəstləri vəs. kimi hədiyyələrlə 

qapı-qapı gəzərək insanları şirnikləndirməyə çevrilmişdi. 1934-cü ildə bu 

"şirnikləndirmə" işçilərinin sayı bütün mətbuat işçilərinin 40 %-i təşkil edirdi. Bütün 

bu rüşvətlə tiraj qazanmaq cəhdləri artıq reklamın qəzetlər üçün necə əhəmiyyətli bir 

gəlir qaynağı olduğunu göstərirdi. Qəzet sahibləri də reklam verənləri razı salmaq üçün 

mümkün ola biləcək ən yüksək tirajlara sahib olmağa çalışırdılar [18]. 

o Ən nüfuzlu ingilis qəzet və yayım şirkətləri 

1. “The Times” 

Bu qəzet XIX əsrin əvvəllərindən etibarən ən nüfuzlu Britaniya qəzeti hesab 

olunur. XIX əsr ərzində, xüsusilə də Krım müharibəsi (1854-56) zamanı müstəqilliyi, 

doğruluğu və duruşu ilə şöhrəti artmış, "The Thunderer" (Şimşək çaxan) ləqəbini 

qazanmışdı. "The Times" hər hansı bir qəzetdən daha çox İngiltərə cəmiyyəti üçün 

milli bir qurum hesab edilə bilər. Buna görə də onun 1981-ci ildə Murdochun? 

çoxmillətli konqlomeratının əlinə keçməsi ölkədə bir çoxlarını narahat etmişdi. Ancaq 

yenə də əksər dairələrdə yüksək reputasiyaya malikdir. 1980-ci illər ərzində sağa 

meyilli baxışa sahib olmasına baxmayaraq, 90-cı illərdən imgilis hökümətini daha çox 

tənqid etməyə başlamışdır. Qəzet 1997-də isə Toni Bleyri dəstəkləmişdi və çoxları 

bunun kommersiya məqsədi ilə edildiyini düşünürdü. 

2. "Daily Telegraph" 



22 
 

1855-ci ildə möhür vergisinin ləğvindən sonra əsası qoyulan "Daily Telegraph" 

idman və siyasət qarışığı bənzərsiz xəbər xidməti ilə qısa müddətdə İngiltərənin ən çox 

satılan qəzeti ünvanına sahib olmuşdur. 20-ci əsrin əvvəllərinə qədər olan müddətdə 

tənəzzülə keçməsinə baxmayaraq, 1930-larda yenidən mətbuatda lider kimi ortaya 

çıxmış və bu mövqeyini 2000-ci illərin əvvəllərinə qədər qoruyub saxlaya bilmişdir. 

Ən parlaq dövrünü 1960-cı illərdə yaşayan bu qəzet Konrad Bleykə məxsusdur. 

Mühafizəkar siyasətilə seçildiyinə görə ona çox vaxt "Torygraph" deyilir. Oxucuları 

artıq qocalmaqda olsa da, tarixdə 1 milyondan çox tiraj əldə edən yeganə ingilis 

gündəlik nəşr idi. 

3. "The Guardian" 

İlk olaraq 1821-ci ildə "The Mamchester Guardian" adı ilə fəaliyyətə başlayan 

bu ingilis gündəlik qəzeti Skott Trast tərəfindən qurulmuşdur. Hazırkı adını isə 1959-

cu ildə almışdır. "The Observer" və "The Guardian Weekly" qardaş qəzetləri ilə 

birlikdə "The Guardian Media Group"u təşkil etməkdədir. Qəzet siyasi nöqteyi-

nəzərdən, xüsusilə sol qanada yaxın olan oxuyucuların diqqət mərkəzindədir. 

Məzmununda yer olan məqalələrin əksəriyyəti liberal və sol qanad arasında dəyişən 

siyasi baxışları əks etdirməkdədir. Qəzetin həmçinin “Guard Unlimited” adlı ve saytı 

mövcuddur və böyük baxış sayına malikdir. "The Guardian" 1996 və 2006-cı illərdə 

keçirilən "British Press Awards" tərəfindən "ilin milli qəzeti" mükafatına da layiq 

görülmüşdür. 

4. "BBC News" 

Britaniya yayım kooperasiyası və ya BBC (British Broadcasting Corporation) 

olaraq bilinən beynəlxalq yayım quruluşu Britaniya kraliyyətinin himayəsindədir və 

maliyyə dəstəyi ilə fəaliyyət göstərməkdədir. Mərkəzi Londonda yerləşən bu quruluş 

fəaliyyətə başladığı illərdən 1954-cü ilə qədər televiziya, 1972-ci ilə qədər isə radio 

yayımları sahəsində öz inhisarçılığını qoruyub saxlaya bilmişdir. 



23 
 

İngiltərə radio yayımlarında Birinci dünya müharibəsindən sonra daha çox ticarət 

firmaları ön plana çıxmaqda idi. 1922-də "British Broadcasting Company" olaraq 

qurulan özəl şirkət 1927-ci ildə müasir adı ilə ictimai kooperasiya olaraq dəyişdirildi. 

BBC parlamentə qarşı məsuliyyət daşısa da, ancaq eyni zamanda fəaliyyətini müstəqil 

şəkildə yeritməkdədir. Həmçinin kooperasiyanın idarə heyəti Birləşmiş Krallıq 

hakimiyyəti tərəfindən təyin edilir. 1927-1938-ci illərdə "BBC"nin baş direktoru 

vəzifəsini həyata keçirən Con Reizin (Lord Reiz) ilk illərində önəmli bir irəliləyiş 

olaraq İngiltərə imperiyası ərazisində qısa dalğa yayımlara başlanmışdır. 1936-cı ildə 

isə televiziya yayımlarının təkmilləşdirilməsi sahəsində çalışmışdır. Reith işini ictimai 

xidmət olaraq gördüyünə görə İngiltərədə böyük rəğbətlə qarşılanmışdı. 

İkinci dünya müharibəsinin başlanması ilə televiziya yayımları dayandırılmışdı. 

1946-cı ildə fəaliyyətə qaldığı yerdən davam etdi. BBC Avropada ilk dəfə rəngli 

televiziya yayımları başlatmaqla bir ilkə imza atmışdı. Onun inhisarçılığı 1954-cü ilə 

qədər televiziya sahəsində davam etdi. Radio sahəsindəki təkliyi isə hökümətin 1970-

ci ildən başlayaraq kommersiya yayımlarına icazə verməsiylə sona çatdı. 

BBC digər quruluşlardan fərqli olaraq reklam və ya maliyyələşməsi başqaları 

tərəfindən qarşılanan proqramları yayımlaya bilməz. Həmçinin hökümət siyasəti və 

gündəlik problemlərlə bağlı öz düşüncələrini açıqlamaqdan çəkinməli, neytral 

davranmağa məcburdur [55]. 

o İngilis mətbuatının siyasətlə qarşılıqlı əlaqəsi 

Britaniyada mətbuat sektoru hökümətin ictimaiyyəti idarə etmək üçün istifadə 

etdiyi mexanizmin önəmli bir parçası hesab olunur. Halbuki bir sıra ölkələrdə mətbuat 

hökümət əleyhinə fəaliyyət də həyata keçirə bilər. Günümüzdə medianın, onun bir 

parçası olan mətbuatın ingilis siyasətinə təsiri gözlə görünən bir faktdır. Ancaq media 

və siyasətin qarşılıqlı təsiri ilk öncə siyasətçilərin mətbuata ehtiyac duyması ilə 

başlanmışdır. Siyasətçilər jurnalistləri onlar üçün mükəmməl bir siyasi imic 

formalaşdıran bir vasitə kimi, bir növ "spin doctors" olaraq görürlər. Siyasi 



24 
 

jurnalistikada bu "spin" fenomeni Toni Bleyr liderliyində Yeni İşçi partiyasının 

İngiltərə seçimlərini qazanmasınıdan sonra özünü göstərmişdir. Bu hadisə media və 

siyasətin bir-birinə müraciət etdiyi və bunun gerçəkləşdiyi vəziyyətin bir nəticəsidir. 

Bilavasitə, hər hansı bir siyasi şəxs və ya partiyanın idarə etmə qabiliyyəti onun media 

ilə əlaqələrindən və necə istifadə etdiyindən asılıdır. Düzdür, bir sıra jurnalistlər "spin" 

fenomeni altında baş verən sui-istifadədən narazı olsalar da, bu müasir dövrün tələbi 

hesab olunur və informasiya texnologiyalarının həyatımıza hərtərəfli təsirinin 

göstəricisidir. 

Əsasən rəsmilər hər hansı sosial problemlə üzləşdikləri zaman dərhal buna 

reaksiya verməyə çalışırlar. İlk olaraq rəsmi bir açıqlama və ya nazirliyi yayımı edərək 

hadisəyə aydınlıq gətirirlər. Lakin zamanla bu sahədə siyasi jurnalistlərin də köməyinin 

daha effektli ola biləcəği anlaşıldı. Siyasətçilərlə əlaqələr zamanı bir sıra siyasi sirlər, 

hətta şəxsi həyatla bağlı məlumatların əldə olunması onlar üçün "düzgün bir siyasi 

imicin formalaşdırılması" prosesində jurnalistlərin işini daha da asanlaşdırdı. Bu 

fəaliyyət hökümətlə xalq arasındakı əlaqələri formalaşdıran mexanizmin bir hissəsi - 

"imic idarəetməsi" adlanır. Özəlliklə, son dövrlərdə cəmiyyətin siyasi olsun və ya 

olmasın, göz önündə olan məşhurların şəxsi həyatı, gündəlik yaşamı ilə bağlı artan 

marağı düzgün imicin formalaşdırılmasının əhəmiyyətini daha da ön plana çıxarmışdır 

[36]. 

Ancaq mətbuat və hökümət zamanla ictimaiyyətlə əlaqələr sahəsində 

anlaşmazlığa düşdülər. Belə ki, siyasətçilər mətbuatdan istifadə edərək xalq tərəfindən 

rəğbət qazanmağa nail oldular, ancaq jurnalistlərin yayımlamaq istədikləri bir sıra 

məlumatlar onları narahat etdi. Bu xəbərlər daha çox siyasətçilərin şəxsi həyatları ilə 

əlaqəli idi. Jurnalistlərin belə tərz xəbərləri yayımlamaq istəklərinin səbəbi sadə 

insanların medianın siyasətçilər üçün yaratdığı "mükəmməl imic"dən sıxılmaları və 

artıq verilən məlumatlara qarşı güvənlərinin azalması idi. Nəticədə satış və baxış 

saylarında azalmalar yaşanmışdı. Buna görə də artıq jurnalistlərin diqqət mərkəzi 

siyasətçilərin skandalları olmuşdu. Britaniyada televiziya və radio millətin 

mülkiyyətində olmasına baxmayaraq, bu qəzetlər üçün keçərli deyildir. Bu o deməkdir 



25 
 

ki, qəzetlər öz siyasi baxış və fikirlərini söyləməkdə, xalqa çatdırmaqda bağımsızdırlar. 

Bu məsələ ilə bağlı hesabatlar göstərir ki, daha çox siyasətçilərin skandalları ilə 

maraqlanan qəzetlərin satış və baxış sayları digərlərindən yüksəkdir. Bu da 

ictimaiyyətin həqiqətən də siyasətçilərin şəxsi həyatları haqqında daha çox məlumat 

əldə etməyi sevdiyini doğrulayır. Bu da medyanın daha çox baxış sayı əldə etmək üçün 

belə xəbərlərə üstünlük verməsi ilə nəticələndi. Məsələn, İngiltərə kraliyyət ailəsinin 

gəlini şəhzadə Diana media tərəfindən həddindən artıq təziqlərə məruz qalmışdı. 

Utancaq xasiyyətə sahib olduğundan cəmiyyət qarşısında nitqini yaxşılaşdırmaq üçün 

diksiya dərsləri almışdı, bu dərslərin müsbət nəticə verməsi ilə bərabər o, həmçinin, 

xalqın təqdirini də qazanmışdı. Lakin həm Diananın səs gətirən ölümü, həm də "BBC" 

nin yayınladığı "Diana: Öz sözləri ilə" sənədli filmi kraliyyət ailəsi üzərində mənfi 

təsirlərə səbəb olmuşdu. 

Bəzən dövlətin siyasi vəziyyəti hər hansı media qrupunun üstünlük verdiyi 

baxışı dəyişdirə bilər. Məsələn, "The Sun" İşçi Partiyasının dəstəyi ilə tanınan bir qəzet 

idi. Ancaq qəzet sahibi mətbuatın seçkilərə heç bir təsir gücü olmadığını düşündüyü 

üçün Mühafizəkar Partiyanı dəstəkləməyə başladı. Və 1979-cu il seçkilərini Com 

Maycor rəhbərliyindəki Mühafizəkarlar partiyası qazanaraq 1997-ci ilə qədər 18 il 

boyunca hakimiyyətdə qaldı. Məhz həmin 1997-də "The Sun" dəstəyini yenidən İşçi 

partiyasına yönəltmişdi. "The Sun backs Bleyr" başlıqlı qəzetlər minlərlə oxucunun 

dəstəyini İşçi partiyasının lideri Toni Bleyrə doğru dəyişdirdi və və gələn qələbə ilə 

"Bleyr illəri" başladı. Bəzi araşdırmalar "The Sun" qəzetinin seçkilərə təsir gücünün 

maksimum 2% ola biləcəyini göstərsə də, bu faiz belə parlament seçkilərində hər hansı 

partiyaya üstünlük sağlaya bilər [31]. 

Müasir dövrdə sosial media siyasi xarakterli xəbərlərin yayılmasında vacib bir 

vasitə hesab olunur. İngilis vətəndaşların siyasi məlumat əldə etmə yolları daha çox 

televiziya, radio, qəzet və sosial media vasitəsilə həyata keçməkdədir. Sosial media 

ictimai həyatda artıq əvvəlkindən daha geniş yer tutduğundan siyasətçilər xalqın 

fikirlərini analiz etmək üçün bu sahəni artıq daha diqqətlə izləyirlər. Son zamanlarda 

siyasətçilərin sosial media hesabları təhlil edilərək onların seçkilərdəki mümkün 



26 
 

nəticələri təxmin edilməyə çalışılır. Twitter və Facebook-da paylaşılanlar hamıya açıq 

olduğu və insanlar burada sərbəst şəkildə öz fikirlərini bildirmək imkanı qazandığı 

üçün bu kiber məkan əlverişli bir mənbə hesab olunur. Həmçinin, bu məkan sayəsində 

siyasi məsələlər hamı tərəfindən ortaq müzakirə mövzusuna çevrilir, buna görə də 

hökümət ictimai nəbzi ölçmək üçün sosial medianı necə istifadə edəcəyini dəqiqliklə 

düşünməsi və qərar verməsi vacibdir. Twitter araşdırma nəticələrinə görə seçicilərin 

47%-i (18-34 yaş) saytdan aldıqları məlumatlar ilə öz fikirlərini dəyişdirməyə qərar 

vermişlər. Mətbuat və hökümətin qarşılıqlı münasibətləri həssas olmaqla bərabər 

dəyişkənlik göstərməkdədir. 

o İngilis mətbuatının ümumi keyfiyyəti 

XX əsrdə dünyada gedən iqtisadi dəyişikliklərin təsiri nəticəsində mətbuatda da 

gedərək artan kommersiyalaşma mövcud idi. O dövrdə də ingilis mətbuatının 

inkişafında XIX əsrdən qalma ənənələr ilə özünü göstərən kommersiyalaşma arasında 

toqquşma yaşandı. Britaniyada milli mətbuat əsasən üç kataqoriya əsasında 

formalaşmışdır. Bu kataqoriyaları "The Times", "Guardian", "Independent", "Daily 

Telegraph" və "Financial Times"ın daxil olduğu və geniş səhifə formatında hazırlanan 

yüksək keyfiyyətli mətbuat bazarı, daha sonra "Daily Mail" və "Daily Express"dən 

ibarət orta səviyyəli bazar və nəhayət tabloid formatında yayımlanan kütlə bazarı 

(Daily Mirror, The Sun) təşkil edir. Bunlarla yanaşı həmin qəzetlərin həftəsonu nəşrləri 

də mövcuddur. (Observer Sunday Times, İndependent on Sunday, Sunday Telegraph, 

Sunday Express, Mail on Sunday, News of the world, People Mirror). 1995-ci ildə 

verilənləri günlük qəzet satışlarının 20%-nin yüksək keyfiyyətli, 27%-nin orta, 53%-

nin isə kütləvi bazara məxsus olduğunu göstərmişdir. Habelə bazar günü nəşrlərinin 

satışları da bu göstəricilərlə paralel olaraq irəliləyirdi. Ancaq həmin əsrin birinci 

yarısında satışlardakı vəziyyət daha fərqli idi. 1937-ci ildə satışların 8%-i yüksək, 72%-

i orta, 20%-i kütlə bazarı şəklində baş verirdi. 

Bu qəzetlər təkcə oxucu sayları ilə deyil, həmçinin, qiymət, həcm və kontekst 

aspektində də bir-birindən fərqlənirdilər (ən bahalı - "Financial Times" 1 pound, ən 



27 
 

ucuz - "The Sun" 40 peny). Səhifə sayı olaraq əsasən tabloidlər və geniş səhifə qəzetləri 

eyni olsada, orta bazarın qəzetləri daha çox səhifə sayına malikdirlər. Ancaq digər bir 

fakt da mövcuddur ki, geniş səhifə qəzetləri tabloidlərdən 3 dəfə çox söz həcminə 

sahibdirlər [18]. 

Ancaq bazarları bir-birindən fərqləndirən ən böyük xüsusiyyət həcmlərindən 

daha çox onların məzmunudur. Geniş səhifə keyfiyyətli mətbuat qəzetləri 

kontekstlərində tabloidlərə görə daha sıx siyasətlə bağlı məsələlərə toxunurlar. Aşağı 

bazar tabloidlərin isə diqqət mərkəzində daha "yumşaq" xəbərlər, əyləncə başlıqları və 

məşhurların şəxsi həyatı ilə bağlı hekayələr durur. Buna görə də tabloid xəbərlərinin 

çoxu idman, televiziya, şov dünyası, cinayət ve sensasiyalı əhvalatlardan ibarətdir. Bu 

cür qəzetlərin xəbər tərzi şəxsiyyətə yönəlmiş təzyiq və ya tənqidlərlə həyata keçirilir. 

Onu təşkil edən materiallarda "baxış" üçün daha diqqət çəkici elementlərdən - böyük 

başlıqlar, çoxlu şəkillər, reklamlardan istifadə olunur. Yüksək səviyyəli mətbuatdakı 

əksər hekayələrin həcmi 800 sözdən çox olduğu halda tabloidlərdə bu rəqəm 400-dən 

aşağıdır. 

XX əsrin başlarına gəldikdə insanlar qəzetlərdə artıq daha az sıxlıqda siyasi 

xəbərlər görməyə başladılar. Bir çox tənqidçilər bunun səbəbinin populyar mətbuatın 

mövcud status-kvonu pozmamaq və dəstəkləmək üçün etdiyini iddia edirdilər. 

Mətbuatda artıq sensasiya yaratmaq yeni bir fenomen olmamasına baxmayaraq, 

1970-1980 ci illərə gəldikdə tabloidlərin, xüsusilə “Murdoch's Sun and News of the 

world” şüurlu şəkildə daha da aşağı səviyyəli xəbərlərə yer verməyə başladılar. Hətta 

bu dövrdə tabloid qəzetlər sensasiyalı xəbərlər haqqında daha ətraflı məlumatlar almaq 

üçün "etik olmayan" qaynaqlarla əlaqə saxlamağa çalışırdılar. Misal üçün, "Yorkshire 

Ripper" adı ilə məşhurlaşan serialı qatilin həyatı haqqında daha çox bilgi əldə etmək 

üçün həyat yoldaşına təzminat ödənilmişdi və bu məbləğ qatilin qurbanlarının ailəsinə 

ödəniləndən daha yüksək idi. Bunlara əlavə olaraq, tabloidlərin üçüncü səhifə 

xəbərlərində daha çox böyüklər üçün xəbərlərə yer verilməsi tənqidlərə səbəb olurdu. 

Tənqidçiləri çəkən digər bir xüsusiyyət uydurma və invaziyaçı xəbərçiliyə əl atmaları 



28 
 

idi. (qeyri-leqal şəkildə siyasətçi və məşhurların zibil qutularını axtarmaq, xüsusi 

mülkiyyətdə gizli şəkillər çəkmək, hətta əxlaqa uyğun olmayan yollarla bir sıra tələlər 

qurmaq vəs.) 

İlk başlarda satışların artması bu tendensiyaları qızışdırdı. Ancaq 1990-ların 

əvvəllərində bir çox oxuyucu bu cür ekstremist hərəkətlərdən getdikcə narahat olmağa 

başladılar. Şəhzadə Diananın avtomobil qəzasında həyatını itirməsində paparassilərin 

də payının olduğu düşüncələri narahatlığı daha da gücləndirdi. Artıq XX yüzilliyin 

başlarında tabloid araşdırmaları daha az aqressiv hal almağa başladı. Əsrin sonlarında 

isə habelə tabloidlərin satışların azalması ilə qiymətlərində ucuzlaşma görülmüşdü. 

Məsələn, bu səbəbdən "Daily Mirror" daha çox siyasi kontekstdə yer verərək orta 

mətbuat bazarında yer tutmağa çalışırdı. 

XIX əsrin sonlarından etibarən jurnalistikanın profisonalaşmasına baxmayaraq 

İngiltərə qəzetləri açıq şəkildə partiya tərəfdaşlığına davam edirdilər. Bu kimi hallar 

ABŞ mətbuatında qəbuledilməz hesab olunduğu halda ingilislər bu ənənələri öz 

mətbuatlarında qorumağa çalışırdılar. II dünya müharibəsindən sonrakı dövrdən 

günümüzə qədər keçən müddətin böyük hissəsində milli qəzetlərin əksəriyyəti 

Mühafizəkar partiyanı dəstəkləməkdədir. 1990-cı illərin ortalarından sonra isə 

dəyişiklik baş vermiş, qəzetlər şüurlu şəkildə dəstəyini İşçi partiyası rəhbəri Toni 

Bleyrə yönəltmişdilər. Bu yüksək səviyyəli partizanlığa rəğmən yenə də ingilis 

mətbuatı dünya üzərində xüsusi hörmətə sahibdir. 

Bəzi tənqidçilərə görə geniş səhifə qəzetlərinin də öz qüsurları mövcuddur. 

Onlar yüksək səviyyəli mətbuatda yer alan parlament hesabatları kimi materialların 

"maqazinləşmiş" hekayələrlə əvəzlənməsindən narahatdırlar. Eyni şəxsə məxsus "The 

Times", "Daily Telegraph", "Guardian" və "Financial Times" kimi yüksək səviyyəli 

mətbuat qəzetlərində parlament hesabatlarının həcminin 1946 və 1996-cı illər arasında 

gözlə görünən şəkildə təxminən 70 faizə yaxın azaldığı müşahidə olunmuşdur. Bu 

dəyişikliyin tərəfdarları 2000-ci illərdən etibarən məclis məhkəmələrinin 

televiziyalarda yayımlanması, eyni zamanda bir sıra məhkəmə rekordlarının internetdə 



29 
 

belə mövcud olması səbəbindən jurnalistlərin artık bu materialları əks etdirmək kimi 

bir rola ehtiyacı olmadığını söyləyirdilər [ 21, s.213-231]. 

Həmçinin bu tabloidləşməyə əlavə olaraq tənqidçilər ingilis mətbuatının ABŞ-

dakı qədər doğruluk standartlarına çatmadığını vurğulayırlar. Hətta George Kennedy 

"Columbia Journalism Review"da ABŞ telekomunikasiya servisi "Associated Press"in 

"ingilis qəzetlərindən düzgün və obyektivliyi təsdiqlənmədiyi təqdirdə hər hansı bir 

materialı almaqda tərəddüdlü olduğunu" söyləmişdir. Habelə, İngiltərədə televiziyaya 

duyulan etimad ABŞ-la paralel olduğu halda, mətbuata olan inam Avropa İttifaqı 

ortalamasına görə zəifdir. (Britaniyada mətbuata göstərilən etimadın zəifliyi 40 %-dən 

çox, Birləşmiş Ştatlarda isə 20 %-dir.) 

o Qanunların ingilis mətbuatına təsiri 

Təbii olaraq jurnalistlərin mətbuata dövlət müdaxiləsinə qarşı ənənəvi 

düşmənçiliyi və hər hansı bir müdaxilənin senzura yol açma ehtimalı səbəbindən 

İngiltərədə tənzimləyici qanunlar məhduddur. Lakin XX əsrin sonlarında ictimaiyyətin 

jurnalistlərə olan etimadının azalması ilə məxfilik qanunlarının qəbul edilməsi ilə bağlı 

təzyiqlər yaranmışdı. Mətbuat isə hər hansı mümkün dövlət müdaxiləsindən yayınmaq 

üçün "Mətbuat Şikayət Komisiyası"nı yaratmağa qərar verdi. 

1991-ci ildə qurulan bu komissiya 1947-ci ildə yaradılmış Kraliyyət Mətbuat 

Şurasını əvəzləmişdi. Bu mexanizma mətbuatın azalan standartları və inhisarçı 

tendensiyaların qarşısını almaq məqsədi ilə qurulmuşdu. 1980-lərdə Şuranın fəaliyyəti 

keçərsiz hesab edilirdi. Üzvlərinin çoxunun jurnalistika ilə əlaqəsi olmadığından qəzet 

redaktorları üzərində təsir gücünə sahib deyildilər. İctimaiyyətin müdaxiləçi xəbərçilik 

tendensiyasından narahatlığı artdığından hökümət mətbuatı ifrat məhdudiyyət olmadan 

tənzimləməklə hədələdi. Mətbuat xalqın məhrəmiyyətlə əlaqəli narahatlığının 

haqlılığını başa düşərək son bir şans kimi özünütənzimləmə qurumu olan Mətbuat 

Şikayət Şurasını təşkil etdi. 



30 
 

1991-ci ildə fəaliyyətə başlayan komissiya tabloidlərin nümayəndələri də daxil 

olmaqla 16 üzvdən ibarətdir. 2002-ci ilin iyulu etibarı ilə tənzimləmənin əsası sayılan 

doğruluq, cavabvermə fürsəti, məxfiliyə hörmət, gizli dinləmə cihazlarından imtina 

vəs. bənzər 16 maddədən ibarət olan "Tətbiq qanunları" adlanan qaydalar toplusu qəbul 

olundu. Komissiyanın fəaliyyətə başlamasından 18 aylıq sınaq müddətindən sonra 

MŞK-a 2069-a yaxın şikayət daxil oldu. Bunların 1/4-i şikayətçi və günahkar arasında 

həll olundu, digərləri isə qanunların pozulmadığı müəyyən olunduqdan sonra 

şikayətlər geri çəkildi. Bir müddətdən sonra isə şikayətlərin sayı 107-ə qədər azaldı. 

Ümumiyyətlə, Birləşmiş Krallıqda mətbuat birbaşa olaraq tənzimlənmir. Lakin 

bir sıra başqa sahələrə aid olan qanunlar da mətbuata bilavasitə təsir göstərə bilər. 

Məsələn, sənaye qanunlarının qəzet istehsalına da təsiri vardır. Böhtan, təhqir, əxlaq, 

məxfilik ilə əlaqəli qanunların çoxu mətbuatda yer alan hər hansı bir kontekstə qarşı 

istifadə oluna bilər [ 31]. 

Lord Campell tərəfindən ortaya atılan "Ədəbsiz yayımlar haqqında qanun" 

1857-ci ildə qəbul olunmuşdur və "yalnız gənclərin əxlaqını pozmaq üçün yazılmış və 

profesinal redaktə olunmuş əsərlər"i əhatə edirdi. Bu qanun əslində jurnalistikadan 

daha çox internet, video, romanlar üzərində təsirini göstərirdi. 

“Təhqir qanunları” isə İngiltərədə nadirən tətbiq olunmuşdur. 1977-ci ildə 

xristian aktivist olan Mari Vaythaus "Gay News" jurnalını bu qanuna əsaslanaraq 

məhkəməyə vermişdi. Jurnalda İsanın çarmıxa çəkilməsinə dair erotik şeir 

yayınlanmışdı. Məhkəmənin qərarı isə redaktor ve qəzetə pul cəzası verilmişdi. 

Britaniyada böhtanla bağlı qanunlar müvafiq qanunlara tabe olan ABŞ 

mətbuatından fərqli olaraq daha məhdudlaşdırıcıdır və məhkəmələr çox vaxt qəzetlərin 

iddiaçılara böyük məbləğlər ödəməsi ilə nəticələnir. Bununla belə, təqsirləndirilən 

qəzet üçün müəyyən müdafiə tədbirləri də mövcuddur; məsələn, böhtanın 

doğrulanması, yəni həqiqət ən yaxşı müdafiə hesab olunur, həmçinin nəşrə əvvəlcədən 

razılıq vermiş heç kəs böhtanla heç bir qəzeti təqsirləndirə bilməz. Birləşmiş Ştatlardan 



31 
 

fərqli olaraq, böhtan işində iddiaçının pis niyyətini sübuta yetirməsinə ehtiyac 

yoxdur. Nəticə, Corc Monbiotun fikrincə, "zəngin və qüdrətli insanlar qanuna görə, 

son dərəcə ehtiyatla davranılmalıdır" idi. 

2000-ci ildə Avropa Birliyinin İnsan Hüquqları Konvensiyası qüvvəyə 

minmişdir. Həmin konvensiyanın 10-cu maddəsi ifadə azadlığını əsas hüquq kimi 

göstərməsinə baxmayaraq başqalarının hüquq və azadlıqlarını qorumaq üçün 

“demokratik cəmiyyətdə zəruri olduqda” bu azadlığı məhdudlaşdıran qanunlara icazə 

verilir. 2000-ci illərin əvvəllərində bu maddənin Britaniyanın böhtan qanununa necə 

təsir edəcəyi hələ aydın deyildi, lakin bu qəzetlərin qeyri-ciddi böhtan hərəkətlərindən 

qorunmağa kömək etmişdir [34]. 

1911-ci ildə yaradılan və 1989-cu ildə islahata uğrayan Rəsmi Sirrlər Aktı 

potensial olaraq hökumət tərəfindən jurnalistləri və ya redaktorları qorxutmaqla 

utandırıcı faktları gizlətmək üçün istifadə edilə bilər. 1989-cu il qanunu bu sui-

istifadədən qorunmaq üçün bir tədbir təklif etdi. Bu təklif cinayətlərin dairəsini 

daraltmaqla və pozuntuların zərərə səbəb olduğunu sübut etmək şərti ilə ittiham 

tərəfinin üzərinə daha çox yük qoydu. 

Britaniyanın məxfilik mədəniyyəti 1990-cı illərdə çoxlu tənqidləri özünə 

çəkməyə davam etdi və 2000-ci ilin sonunda İnformasiya Azadlığı Aktı qəbul 

edildi. 2005-ci ilin sonuna qədər tam tətbiq edilməli olan bu qanun milli təhlükəsizlik 

də daxil olmaqla, müəyyən edilmiş hallar istisna olmaqla, müxtəlif dövlət qurumlarının 

öz qeydlərini ictimaiyyətə təqdim etmək vəzifəsini ortaya qoydu. Lord Kansler 

Departamentinə görə, bu akt "dövlət idarəçiliyində daha çox şəffaflığa doğru əsaslı 

keçidə imkan verəcək". 

Yazılmamış konstitusiyaya malik olan Britaniya, mətbuat azadlığını təmin 

etmək üçün Birləşmiş Ştatların Birinci Düzəliş kimi təməl müdafiədən 

məhrumdur. Bununla belə, yuxarıda qeyd edildiyi kimi, Britaniyanın mətbuat azadlığı 



32 
 

ənənəsi dərindir; jurnalistlər bu ənənəni qısqanclıqla qoruyurlar və ümumiyyətlə bu 

məsələdə ictimai dəstək alırlar. 

Gündəlik təcrübəyə görə Britaniya mətbuatı dünyanın ən azad 

mətbuatıdır. Bununla belə, geniş şəkildə qəbul edilir ki, milli fövqəladə vəziyyətlərdə, 

məsələn, Birinci və İkinci Dünya Müharibəsi zamanı milli maraqlar, o cümlədən milli 

təhlükəsizlik məsələləri senzuraya haqq qazandırır. Məsələn, İkinci Dünya Müharibəsi 

zamanı kommunist qəzetləri, “The Daily Worker and Week” ictimai mənəviyyata 

zərər verəcəyindən qorxaraq nazirliyin fərmanı ilə bağlandı. Bu senzura aktları 

nisbətən mübahisəsiz idi. 1982-ci ildə Folklend Müharibəsi zamanı məlumatların 

verilməsinə məhdudiyyətlər və 1988-1994-cü illər arasında Sinn Fein 

nümayəndələrinin bəyanatlarının yayımlanmasına qadağa qoyulması kimi bəzi 

hərəkətlər daha çox tənqidə səbəb oldu [30]. 

Digər demokratik ölkələrdə olduğu kimi İngiltərə də mətbuatı tənzimləmək üçün 

daha az rəsmi vasitələrdən istifadə etməyə üstünlük verir. Habelə, bir neçə tənqidçinin 

fikrincə böhtan, ədəbsizlik və ya küfr qanunları əsasında mühakimə olunmaq qorxusu 

“ən yaxşı avtoritar ənənə” adlandırılan özünüsenzuraya səbəb ola bilər. Bununla belə, 

Britaniyanın nisbətən təhlükəsiz liberal ənənələrinin əlamətidir ki, sülh dövründə açıq 

senzura nadirdir. 

Britaniyada mətbuatdan danışarkən beynəlxalq xəbər agentliyi olan “Reuters” 

dən bəhs etməmək olmaz. “Reuters” dünyanın 200-ə yaxın yerində təxminən 2500 

jurnalist və 600 fotomüxbirin işlədiyi ən böyük xəbər agentliklərindən biridir. 

Dünyanın ilk xəbər agentliyi olaraq 1851-ci ildə Londonda alman əsilli Paul Reuter 

tərəfindən yaradılmış, daha sonra 2008-ci ildə “Thomson Corporation” a satılmışdır. 

2000-ci ildə Kardiff Universitetində mühazirə edən “Reuters” İnternet 

xidmətləri direktoru Mark Vud bildirmişdir ki, agentlik hər gün iyirmi iki dildə 

təxminən 10.000 xəbər hazırlayır. “Reuters” həmçinin “Yahoo” da daxil olmaqla, 900 

veb-sayta xəbərlər təqdim edərək internet üçün qlobal aparıcı xəbər təchizatçısına 



33 
 

çevrilmişdir. Vud agentliyin rəqibləri arasında heç bir Britaniya şirkətini qeyd 

etməməsi də diqqət çəkmişdir. Maliyyə xəbərlərində isə əsas rəqiblər olaraq 

“Bloomberg” və “Dow-Jones” un adları çəkilir. Beynəlxalq xəbər dünyasında isə 

“Associated Press” və Fransadakı təmsilçisi olaraq fəaliyyət göstərən “Agence France-

Presse” agentliyin əsas rəqibləri hesab olunur. Bu nəticə xəbər agentliyin nüfuz 

sahəsinin tam beynəlxalq olduğunu vurğulayır [55]. 

İyirmi birinci əsrin əvvəllərində media mühiti sürətlə dəyişir. Qəzet oxuyanların 

sayı 40 illik müddət ərzində uzunmüddətli tənəzzüldədir, lakin Londonda yerləçən 

milli mətbuatın üstünlük təşkil etdiyi Birləşmiş Krallıq qəzet oxucularının ən çox 

oxuduğu ölkələrdən biri olaraq qalmaqdadır.  

Qlobal reytinqə görə isə Böyük Britaniya Qərbi Avropada mətbuat azadlığı üçün 

ən pis mühitlərdən birinə malikdir. Jurnalistlərə qoyduğu məhdudiyyətlər səbəbindən 

ingilis mətbuatı Uruqvay, Samoa və Çili kimi ölkələrdən aşağıda yerləşir. 

Jurnalist azadlıqları üçün kampaniya aparan “Sərhədsiz Reportyorlar” təşkilatı 

bildirib ki, Böyük Britaniya illik Dünya Mətbuat Azadlığı İndeksində 180 ölkə arasında 

40-cı yerdə qərarlaşıb, Trinidad və Tobaqo və Burkina Faso arasında qalıb. Bu təşkilat 

ingilis hökümətinin daha sərt mətbuat tənzimlənməsinin tətbiqi təkliflərini, hökumətin 

“WhatsApp” kimi xidmətlərdə şifrələməni məhdudlaşdırmaq kampaniyasını 

və Leyboristlər və Mühafizəkarların 2017-ci il ümumi seçkiləri zamanı jurnalistlərə 

siyasətçilər barəsində qoyduğu məhdudiyyətləri  ölkədə mətbuata münasibətdə “ağır 

təzyiq” in sübutu kimi göstərib [62]. 

 

 

 

 

https://rsf.org/en/news/rsf-urges-politicians-respect-press-freedom-uk-general-election-campaign


34 
 

II FƏSİL: AZƏRBAYCAN LOBBİSİNİN VƏ DAĞLIQ QARABAĞ 

MÜNAQİŞƏSİNİN İNGİLİS MƏTBUATINDAKI YERİ 

2.1. Azərbaycan lobbiçiliyinin ingilis mətbuatındakı imici 

2017-ci ilin noyabrında “The Guardian” da yer alan araşdırmaya görə 

Azərbaycanın hakim elitası lobbiçilik fəaliyyəti adı altında bir sıra Britaniya 

şirkətlərinin qeyri-şəffaf şəbəkəsi vasitəsilə tanınmış avropalı siyasətçilərə ödəniş 

etmək, dəbdəbəli həyat tərzi yaşamaq və çirkli pulların yuyulması məqsədi güdən 2,9 

milyard dollar (2,2 milyard funt-sterlinq) həcmindəki məxfi bir sistemə başçılıq edir.  

  Sızdırılan məlumatlar göstərir ki, ardıcıl insan haqlarının pozulması, sistematik 

korrupsiya və seçki saxtakarlığı səbəbilə ittiham olunan Azərbaycan rəhbərliyi 2012-

ci ildən 2014-cü ilə qədər 16 min dəfədən artıq gizli ödəniş həyata keçirib.  Həmin 

ödənişlərin bir hissəsi Azərbaycan prezidenti İlham Əliyevin tənqidindən yayındırmaq 

və onun neftlə zəngin ölkəsinin müsbət imicini gücləndirmək üçün beynəlxalq 

lobbiçilik əməliyyatı çərçivəsində siyasətçilərə və jurnalistlərə edilib. Sözsüz ki, bütün 

alıcıların pulun əsl qaynağından xəbərdar olması kimi bir iddia mövcud deyil.  Bəzi 

şəxslərin bilavasitə yolla bu sistemin bir parçası olduğu düşünülür. 

  Lakin yenə də məlumatlarda vergi orqanlarının yurisdiksiyasından kənarda 

böyük məbləğdə pul köçürmək məqsədi daşıyan “yüngül” tənzimlənmiş Britaniya 

korporativ mühitinin mövcudluğu və ondan istifadə bir daha vurğulanır.  İngiltərədə 

bu sistem çərçivəsində dəbdəbəli həyat tərzinə və özəl məktəb ödənişlərinə yeddi 

milyon funt xərcləndiyi iddia edilir.  

Həmçinin, bu mənbələrdə bildirilir ki, Azərbaycanda və Rusiyada bir sıra qeyri-

şəffaf ödəniş menecerlərinin verdiyi nağd pullar Qərb maliyyə sistemi vasitəsilə heç 

bir mənaeyə rast gəlmədən Britaniya şirkətlərinə – hamısı Londonda Şirkətlər Evində 

qeydiyyatdan keçmiş tərəfdaş qurumlara gedirmiş. 

Avropanın aparıcı banklarından biri olan Danske Bankın Estoniyadakı filialı 

vasitəsilə ödənişlərin həyata keçirildiyi məlum olub.  Danske Bank "çirkli pulların 

yuyulması və digər qanunsuz əməllərin" baş verdiyini təsdiqləyib. Bank ilk dəfə 2014-



35 
 

cü ildə qeyri-qanuni ödənişlərin müşahidə edildiyini bildirib.  Estoniyanın maliyyə 

tənzimləyicisi isə filialda çirkli pulların yuyulmasının qarşısını almaq məqsədilə 

hazırlanmış sistemlərin uğursuz nəticələndiyini bildirib. 

Guardian bütün bu sxemin günahkarı və dəstəkçisi olaraq Azərbaycan 

rəhbərliyini gördüyünü açıq-aydın bildirmişdir: 

 “Azərbaycan 1991-ci ildə SSRİ dağıldıqdan sonra müstəqillik qazanan 15 dövlətdən 

biri olmuşdur. Bu yeni dövlərdən bəziləri demokratiya yolunu seçərkən Azərbaycan 

Sovet dövrünün lideri Heydər Əliyevin və 2003-cü ildən sonra hakimiyyətə gələn oğlu 

İlham Əliyevin idarə etdiyi sülalə siyasətinə tab gətirə bilmədi.  Yaxşı əlaqələri olan 

elita 2000-ci illərdə yüksələn neftlə zəngin iqtisadiyyatın qənimətlərini bölüşərkən, 

rəqiblərini ortadan qaldırmıağa və medianın ağzını bağlamağa nail olmuşdur.  İndi 

bank sənədləri göstərir ki, elitalar lobbiçiləri mükafatlandırmaq, lüks əşyalar almaq və 

Avropa iqtisadiyyatında nağd pul yumaq üçün yüngül tənzimlənən ingilis şirkətləri 

mexanizmləri vasitəsilə ölkədən milyardlarla pul çıxarıblar.  Bu sxemə “Azərbaycan 

Camaşırxanası” ləqəbi verilib.”  

Məxfi bank qeydləri Danimarkanın “Berlingske” qəzetinə sızdırılıb və 

Mütəşəkkil Cinayətkarlıq və Korrupsiyaya dair Hesabat Layihəsi (OCCRP), The 

Guardian və digər media tərəfdaşları ilə paylaşılıb. Məlumatlar 30 aylıq dövrü əhatə 

etsə də, bunun hələ aysberqin görünən hissəsini olduğu təxmin edilir.  

Sızdırılan bank hesabatları Avropa Şurası Parlament Assambleyasının bir neçə 

keçmiş üzvünə çoxsaylı ödənişlər edildiyini göstərir. Bunlardan biri Almaniyanın 

keçmiş deputatı və Angela Merkelin hakim Xristian Demokratlar Partiyasının 

Bavariyadakı qardaş partiyası olan Xristian Sosial Birliyinin üzvü Eduard Lintner, 

digəri assambleyadaki sağ mərkəz qrupunun keçmiş italiyalı sədri Luka Volontedir.  

Ödənişlər Azərbaycanın hüquq müdafiəçiləri və jurnalistləri həbs etdiyinə, saxta 

seçkilər keçirdiyinə görə tənqid atəşinə tutulduğu bir vaxta təsadüf edib. 

Azərbaycandakı hakimiyyətin “caviar diplomacy” adlanan üsul vasitəsilə müəyyən 

nümayəndələrə rüşvət verməklə Avropadan və ABŞ-dan açıq-aşkar tənqidləri 



36 
 

səngitməyə çalışdığı düşünülür. Bu intensiv lobbiçilik əməliyyatı o qədər uğurlu oldu 

ki, Avropa Şurası üzvləri 2013-cü ildə Azərbaycanı tənqid edən hesabatın əleyhinə səs 

verdilər.  

Eduard Lintner 2010-cu ildə deputatlıqdan istefa versə də, hələ də Azərbaycanın 

qəti tərəfdarı olaraq qalmaqda idi. O, daha sonra Berlində 819,500 avroya (755,000 

funt sterlinq) başa gələn Berlində Almaniya-Azərbaycan Münasibətlərinin Təşviqi 

Cəmiyyətinin əsasını qoymuşdu. Lintnerə 2013-cü il prezident seçkilərini izləmək 

üçün gəldiyi Azərbaycan səfərindən Berlinə qayıtdıqdan iki həftə sonra 61 000 avro 

məbləğində bir ödəniş edilib. Onun sözlərinə görə "əhəmiyyətli problemlər" aşkar edən 

rəsmi seçki müşahidəçilərindən fərqli olaraq keçirilən seçki prosesi tamamilə "Alman 

standartlarına" uyğun idi. Rüşvət almaqla günahlandırılan Lintner bildirib ki, o, pulu 

öz cəmiyyəti üçün alıb, şəxsi bir maraqı olmayıb, həmçinin ödənişin olduğu ərəfədə 

deputat və ya Avropa Şurasının üzvü olmadığını qeyd edib. Bundan əlavə seçki 

səfərinin xərcini Azərbaycan QHT-nin ödədiyini və alınan ödənişlərin ilkin mənbəyi 

barədə məlumatının olmadığını söyləyib.   

Luca Volonteyə verilən nağd pulların təfərrüatları isə 2016-cı ildə ortaya çıxdı. 

O, İtaliyada yerləşən “Novae Terrae” fondu vasitəsilə 2 milyon avrodan artıq gəlir 

qazanıb. Milandakı prokurorlar onu çirkli pulların yuyulması və korrupsiyada ittiham 

edirlər. Volonte isə bütün bu ittihamları inkar edərək işin dayandırılmasını istəyir.  

Məlumatda həmçinin keçən il Londonda yerləşən Avropa Yenidənqurma və 

İnkişaf Bankının idarə heyətinə təyin edilmiş bolqar Kalin Mitrevə Britaniya şirkətləri 

vasitəsilə pul ödənildiyi də göstərilir. Mitrev yerli Azərbaycan şirkəti  olan  “Avuar 

Co” dan özəl konsaltinq işi üçün ən azı 425 000 avro alıb. O, ödənişləri qəbul edir və 

onların qanuni biznes məsləhəti üçün olduğunu deyir. O, onları həyata keçirmək üçün 

istifadə olunan kanal və ya vəsaitin ilkin mənbəyi haqqında bütün məlumatları inkar 

edir. "Müxtəlif ölkələrdəki fəaliyyətlərdən əldə edilən bütün gəlirlər mənim yaşadığım 

ölkə Bolqarıstanda lazımi qaydada hesabat edilib və vergiyə cəlb edilib", - Mitrev 

bildirib. Onun sözlərinə görə, London bankına işə başlayanda onun məsləhətçi 

fəaliyyəti dayanıb.  



37 
 

Ərinin Azərbaycan şirkətləri ilə korrupsiya məsələlərində adının çəkilməsi 

Mitrevin həyat yoldaşı, YUNESKO-nun baş direktoru İrina Bokova üçün də 

“təhlükəli” görünə bilər. Habelə, Bokova Azərbaycanın birinci xanımı və vitse-

prezidenti Mehriban Əliyevanı YUNESKO-nun ən yüksək mükafatlarından biri olan 

Motsart medalı ilə təltif etmişdi. O, həmçinin YUNESKO-nun Parisdəki baş 

qərargahında Heydər Əliyev Fondunun təşkil etdiyi “Azərbaycan-Tolerantlıq diyarı” 

adlı fotosərgiyə ev sahibliyi də edib.  

Guardian ərinin işi ilə BMT-dəki rolu arasında hər hansı bir əlaqə olub-

olmadığını soruşduqda, o, ərinin biznes işlərindən xəbəri olmadığını bildirərək bunu 

qəti şəkildə təkzib edib. “BMT agentliyinin baş direktoru kimi mənim vəzifəm üzv 

dövlətlərin müəyyən etdiyi siyasətlərə uyğun olaraq təşkilatın bütün üzvləri ilə sağlam 

işgüzar əlaqələri inkişaf etdirməkdir. Azərbaycan da bu baxımdan istisna deyil. Mən 

insan hüquqları, ifadə azadlığı və jurnalistlərin təhlükəsizliyi sahəsi də daxil olmaqla, 

YUNESKO-nun mandatına dair qətiyyətli axtarışımdan hədsiz qürur duyuram.” 

Azərbaycan Camaşırxanasının mərkəzində yerləşən dörd firmanın hamısının 

Böyük Britaniyada qeydiyyatdan keçmiş məhdud ortaqlıqlar olduğu görünür: 

Birmingemdə “Metastar Invest”; Qlazqoda qurulan “Hilux Services” və “Polux 

Management” və “LCM Alliance”. Onların korporativ “tərəfdaşları” isə Britaniya 

Virgin Adaları, Seyşel adaları və Belizdə yerləşən anonim “vergi cənnəti” hesab olunan 

qurumlarıdır. 

Bank məlumatları göstərir ki, ödənilən ümumi məbləğin 2,9 milyard dollardan 

çoxu şirkətlərə, təxminən 50 milyon dollar isə fiziki şəxslərə ödənilib. Böyük 

Britaniyaya edilən 200 pul köçürməsindən bəziləri isə təhsillə bağlı olub. 2014-cü ildə 

89,800 funt sterlinq Yorkdakı özəl internat məktəbi “Queen Ethelburga's Collegiate” ə 

köçürülüb. Bundan başqa “Bellerbys” təhsil kollecinə və Londondakı ICS beynəlxalq 

məktəbinə də bir sıra ödənişlərin həyata keçirildiyi ortaya çıxıb. [60] 

2020-də yenidən alovlanan və müharibəyə çevrilən Dağlıq Qarabağ münaqişəsi 

isə həm Cənubi Qafqaz regionu, həm də beynəlxalq ictimaiyyət üçün əsas 



38 
 

prioritetdir. Erməni əsilli siyasi analist olan Anna Barseqyana görə sentyabrın 28-də 

başlayan müharibə Ermənistan üçün gözlənilməz hesab olunmurdu. Onun fikirlərinə 

görə ermənilər üçün Azərbaycanın ritorikası, diskursu və fiziki davranışı yeni 

müharibənin hər zaman mümkün olduğunu açıq şəkildə göstərirmiş. Əslində o, bu fikri 

ilə ölkəmizin aqressiv siyasət yürütdüyü anlayışını aşılamaq istəyir. Hal-hazırda 

regionun mübahisəli tarixi və münaqişədə kimin günahkar olduğunu müzakirə edən 

yüzlərlə nəşr mövcudddur. Diplomatiyadan başqa Ermənistan və Azərbaycan üçün 

beynəlxalq cəmiyyətdə öz səslərini eşitdirmək və dəstək qazanmaq üçün bir neçə yolu 

vardır.  

Buna görə də, müxtəlif beynəlxalq təşkilatlar və milli hökumət orqanları 

daxilində ictimai diplomatiya və lobbiçilik fəaliyyətləri hökumətlər üçün həyati 

əhəmiyyət kəsb edir. Buna baxmayaraq, bu cür fəaliyyətlər çox vaxt qanunun 

pozulması ilə nəticələnə bilər. 

2020-ci ilin 16 noyabrında erməni əsilli siyasi analist Anna Barqesyanın 

Avropada, həmçinin İngiltərə də Azərbaycan və erməni lobbilərinin fəaliyyət 

metodlarının ziddiyyətli məqamlarına toxunduğu və daha çox tərəfli fikirlərinin yer 

aldığı məqaləsində öz ölkəsinin təcavüzkar siyasətini göz ardı edərək ölkəmizin 

lobbiçilik sistemi adı altında qanunsuz fəaliyyətlərindən bəhs edir. 

Məqalədə “caviar diplomacy” məsələsi daha çox vurğulanır. Bu termin 2012-ci 

ildə “Azərbaycan Avropa Şurasını necə susdurdu?” adlı araşdırma hesabatı dərc 

edildikdən sonra geniş istifadə olunmağa başlandı. Hesabata görə, “caviar diplomacy” 

Azərbaycan rəsmilərinin beynəlxalq lobbiçiliklərinin bir hissəsi kimi istifadə etdikləri 

alətlər toplusunu təsvir edir. Bu, adətən zərflərdə nağd pul, köhnə Avropa şəhərlərində 

kilsələrin bərpası və dini tolerantlıq mövzusunda beynəlxalq konfransların keçirilməsi 

üçün ödənişlər də daxil olmaqla müəyyən şəxslər üçün fərdi mükafatları əhatə edir.  

https://www.esiweb.org/pdf/esi_document_id_131.pdf
https://www.esiweb.org/pdf/esi_document_id_131.pdf


39 
 

“Freedom Files” Analitik Mərkəzinin “Avropa dəyərləri alınıb-satılır” hesabatına 

əsasən, Azərbaycanın lobbiçilik fəaliyyəti aşağıdakı ideyaları təbliğ etmək məqsədi 

daşıyır: 

• Azərbaycan Aİ-nin enerji təhlükəsizliyi üçün mühüm oyunçudur. 

• Qərb Azərbaycanın ərazi bütövlüyünü dəstəkləməlidir. 

• Azərbaycan müsəlmanların çoxluq təşkil etdiyi dünyəvi dövlətdir. 

• Azərbaycan multikultural tolerantlıq üçün nümunədir (Xüsusən də Bakının 

İsraillə əməkdaşlığı və digər ölkələrdəki yəhudi təşkilatları ilə əlaqələri tez-tez 

vurğulanır)  

• Azərbaycan gənc demokratiyadır, demokratik təsisatların inkişafı üçün vaxt 

lazımdır və çox sərt mühakimə edilməməlidir. 

Barqesyana görə bütövlükdə ölkəmizin bu məqsədlərə nail olunduğu görünür. 

Çünki o bildiri ki, Azərbaycan təşkilatın qaz tələbatının yalnız bir faizini təmin 

etməsinə baxmayaraq, Avropada özünü Aİ-nin enerji təhlükəsizliyinin mühüm hissəsi 

kimi yerləşdirib. Azərbaycan lobbiçiləri üçün ən mühüm mərkəz Strasburqdur ki, 

burada onların nəinki Avropa institutlarına, həm də AŞPA deputatları kimi fəaliyyət 

göstərən milli parlamentlərin üzvləri ilə asanlıqla əlaqədə olurlar. 

Analist Azərbaycanın lobbi maşınının əsas oyunçularından biri kimi Avropa 

Azərbaycan Cəmiyyətinin adını çəkir (TEAS). Məqalə də deyilir ki, onlar 

“Azərbaycanın Mühafizəkar Dostları” Böyük Britaniya Parlament Qrupuna pul ianə 

edib və bir çox britaniyalı deputatların ölkəyə səfərlərini maliyyələşdiriblər. Bu 

günlərdə britaniyalı müstəqil jurnalist Andre Uolker özünün YouTube kanalında 27 

sentyabrda Dağlıq Qarabağı işğal etməzdən əvvəl Vestminsterin Azərbaycan 

tərəfindən rüşvət aldığını açıqlayıb. Belə “camaşırxana işlərində” əli olan bir neçə 

yüksək vəzifəli Avropalı məmur Azərbaycanpərəst fəaliyyətlərinə görə milyonlarla 

dollar alıblar. Təbii ki, ən qalmaqallı işi AŞPA-nın 2017-ci ildə təşkilat daxilində 

korrupsiya iddialarını müzakirə edən Müstəqil İstintaq Orqanı açdı. İddiaya görə, 

Avropa Şurası Parlament Assambleyasının bir neçə üzvü qurumun etika qaydalarını 

https://www.youtube.com/watch?v=lruywlyeLac&fbclid=IwAR1wEnjXHbd7riLnXcU3zYbdYmj-5wNt21d2f0kogSS326dDlx5hmbGl3zc
http://assembly.coe.int/Communication/IBAC/IBAC-GIAC-Report-EN.pdf
http://assembly.coe.int/Communication/IBAC/IBAC-GIAC-Report-EN.pdf


40 
 

pozub və korrupsiyada ittiham olundular. Daha sonra bu üzvlərə qarşı sanksiyalar 

tətbiq edildi. 

Barqesyan bir daha vurğulayır ki, Azərbaycan neft pullarından Avropada nüfuz 

almaq və Ermənistana qarşı hərbi və qeyri-hərbi fəaliyyəti üçün əlverişli şərait 

yaratmaq üçün istifadə edir. Ancaq analist özü ölkəsinin II Dağlıq Qarabağ müharibəsi 

zamanı mülki vətəndaşlarımızı qurban etdiyini baxmayaraq xarici ölkələrdə “qurban” 

roluna büründüyünü unudur. 

O, Ermənistanın ən mühüm resursunun həm ölkə daxilində, həm də xaricdə insan 

kapitalı olduğunu bildirir. Bütövlükdə, Ermənistan və xüsusilə erməni diaspor icmaları 

Aİ institutlarına, Avropa Şurasına, ATƏT-ə və milli idarəetmə orqanlarına təzyiq 

göstərmək üçün güclü şəxsi əlaqələrdən və yerli təşkilatlardan istifadə edirlər. Əsas 

təbliğat mövzularına erməni “soyqırımı” nın tanınması, Türkiyənin pislənməsi və 

Dağlıq Qarabağ əhalisinin öz gələcəklərini təyin etmək üçün fundamental hüququ 

daxildir. Erməni “soyqırımı” nın tanınması və mübahisəli ərazinin öz müqəddəratını 

təyin etmənin təşviqi ölkənin əsas xarici siyasət məqsədləri olaraq qalmasına 

baxmayaraq, Ermənistanın yerli təşkilatları da Aİ-nin İrəvana yardımını təmin etmək 

üzərində işləyir. 

Müharibə başlayandan bəri Avropadakı ermənilər bir çox ölkələrdə dinc nümayişlər 

təşkil ediblər. Onlar hökumətlərindən son vaxtlar Azərbaycana hərbi dəstəyini artıran 

Türkiyəyə qarşı sanksiyalar tətbiq etməyi tələb ediblər. Oktyabrın 7-də Avropa 

Parlamentinin mübahisəli regionla bağlı müzakirəsi başlamazdan əvvəl Brüsseldə Aİ 

qurumları qarşısında keçirilən nəhəng nümayişləri də qeyd etmək lazımdır. Erməni 

lobbiçilik fəaliyyəti kifayət qədər uğurludur, xüsusən də Aİ institutlarının icra 

hakimiyyətinin olmadığını nəzərə alsaq. Deklarativ müstəvidə Aİ-nin rəsmi 

açıqlamaları kifayət qədər ermənipərəstdir. Ancaq analist bildirir ki, fəaliyyətə 

gəldikdə, Aİ maraqları başqa cür danışır. Məsələn, parlamentin plenar iclasında 

münaqişə ilə bağlı çıxış edən 65 deputatdan 60-ı Ermənistan və qondarma “Artsax”ın 

lehinə danışıb. Əksinə, Avropa Komissiyasının bəyanatları kifayət qədər neytral və ya 

https://multimedia.europarl.europa.eu/en/plenary-session_20201007-0900-PLENARY_vd?fbclid=IwAR00SYf_KCeKa84lW2GUNMmOi-BMY9FQhk6xbt1daWluSc_Uua6JGuYzWIk


41 
 

zərbaycanpərəstdir. Bu səbəbdən Avropadakı bir çox erməni qitə boyu müxtəlif yolları 

bağlayaraq diqqəti münaqişəyə cəlb etmək qərarına gəlib. Buraya Belçika, Fransa, 

Almaniya, Lüksemburq, Hollandiya, İspaniya və İsveçrəni birləşdirən əsas yollar 

daxildir. Vətəndaş fəallığı yerli mediada məlumatlılığın artırılmasına kömək etsə də, 

daha geniş miqyasda bu hərəkətlərin az təsiri olmuşdur. 

Nəticə olaraq, Barqesyan bu qərara gəlir ki, həm Azərbaycan, həm də erməni 

lobbiləri bütün Avropada çox fəaldırlar. Bununla belə, onların “alət dəstləri” və ya təsir 

vasitələri tamamilə fərqli olaraq qalır və çox vaxt mübahisəlidir. Bu, demokratiyanın 

daxili səviyyəsini və əyriliyini əks etdirir. Ermənistan gənc bir demokratik ölkə kimi 

özünün xarici siyasət arsenalında demokratik vasitələrdən istifadə etməyə çalışır. Bu 

arada, Azərbaycan dünyanın ən qüdrətli ölkələrindən biri olmaqla öz daxili “siyasi 

ənənələrini” öz sərhədlərindən kənara “ixrac” etməyə çalışır. Ümumilikdə, 

Azərbaycan lobbiçiliyi Aİ-nin qərar qəbul etmə prosesinə təsir etməkdə kifayət qədər 

uğurlu olsa da, erməni lobbiçiliyi vətəndaş fəaliyyətində daha çox uğur qazanıb. Sonda 

erməni analist belə bir sual ortaya qoyur ki, “Aİ doğurdan da öz dəyərlərinə mi 

əsaslanır yoxsa maraqlar hər şeydən üstündür mü?” [62]. 

 

 

2.2. I və II Dağlıq Qarabağ müharibələrinin ingilis 

 mətbuatında əks olunması 

Münaqişə 1987-ci ildə başlandığı zaman ingilis mətbuatında bu münaqişənin 

işıqlandırılması  Krallığın Cənubi Qafqazdakı tarixi,  geosiyasi və iqtisadi maraqlarına 

görə əhəmiyyət kəsb edirdi. Belə ki, 1918-1919-cu illərdə regionda fəal şəkildə öz 

yerini möhkəmləndirməyə çalışırdı.  

Dağlıq Qarabağ münaqişəsi və region haqqında ingilis mediasında əks olunan 

xəbərlərin ümümi təhlili 



42 
 

1988-ci ilin fevral ayından etibarən Britaniyanın aparıcı KİV-ləri münaqişəyə 

çoxsaylı xəbərlər və bir sıra aparıcı məqalələr həsr etmişlər.  Bu mətnlər Britaniya 

mediasının Dağlıq Qarabağ bölgəsini, münaqişəni və onların tarixlərini necə 

müəyyənləşdirdiyini və təqdim etdiyini nümayiş etdirir. Əlbəttə ki, azərbaycanlılar və 

ermənilər regionun tarixi ilə bağlı ziddiyyətli diskurslara malikdirlər. Dominant erməni 

diskursuna görə, Dağlıq Qarabağ bölgəsi qədim zamanlardan Ermənistanın siyasi və 

yaxud coğrafi anlayışının bir hissəsi olmuşdur [22, s.1-2, 257]. Azərbaycanın 

tərkibində Dağlıq Qarabağın tarixinə gəlincə, erməni tarixçiləri yazırlar ki, Sovet 

hakimiyyəti qurulduqdan sonra azərbaycanlı kommunistlər bu bölgənin Sovet 

Ermənistanının tərkibinə keçəcəyini bəyan etmişlər, lakin sonra bu qərar geri 

çəkilmişdir [33, s.39; 22,  s.382-383, 399].  Aparıcı Azərbaycan tarixi diskursunda isə 

hesab olunur ki, Qarabağ heç vaxt Ermənistanın tərkibində olmayıb və o, qədim 

zamanlardan VIII əsrin əvvəllərinə qədər indiki Azərbaycan xalqının əcdadlarından 

biri olan Qafqaz Albanlarının krallığının bir hissəsi olub. O vaxtdan XIX əsrə qədər 

müxtəlif müsəlman dövlətlərinin və dövlət qurumlarının tərkibində, 1918-ci ildən isə 

Azərbaycanın tərkibində olmuşdur [8, s95].  

Britaniya mediası çox vaxt münaqişənin əsas səbəblərini başa düşmək üçün  

tarixə müraciət edirdi.  Problemlə bağlı ilk dəfə 1988-ci il fevralın 24-də məlumat verən 

“The Times” qəzetindən Kristofer Uokerin yazdığına görə, “erməni millətçiləri” 1917-

ci il inqilabından əvvəl onlara məxsus olan Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin 

yenidən Ermənistana qaytarılmasına can atırdılar. Üç gün sonra başqa bir hesabatda 

Uoker heç bir istinad etmədən yazırdı ki, Dağlıq Qarabağ “ilk dəfə eramızın I əsrində 

ermənilərin nəzarətində olub və 1923-cü ildə qonşu Azərbaycan Sovet Respublikasına 

verilib” [38]. 3 mart 1988-ci ildə “The Guardian”, BBC rus xidmətindən Diran 

Meqreblyanın məqaləsini dərc etdi. Məqalədə digərləri ilə yanaşı qeyd olunurdu ki, 

Azərbaycan və Ermənistanda Sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra “Qarabağın adı 

“nagorny” sözü əlavə olunaraq dəyişdirildi, hansı ki, bu söz rus dilində dağlıq 

deməkdir. Əsrlər boyu burada əsasən etnik ermənilər məskunlaşsa da, zoraki şəkildə 

Azərbaycanın nəzarəti altına alınmış, Ermənistanla əlaqəsi kəsilmişdi”. Ermənilərin 



43 
 

lehinə əks etdirilən regionun tarixi tez-tez The Guardian tərəfindən təkrarlanırdı. 

Conatan Stil Ermənistan Ali Sovetinin sədri Qrant Voskanyandan sitat gətirərək 

yazırdı: 

“Sovet hakimiyyəti 1920-ci ilin dekabrında Ermənistana çatdıqdan bir gün 

sonra… Azərbaycan inqilab komitəsi Dağlıq Qarabağın Ermənistanın tərkibinə daxil 

edilməsi haqqında qərar qəbul etdi.  ... Lakin az sonra, millətçi təzyiq altında... 

Azərbaycan komitəsi öz mövqeyini dəyişdi…  Stalinin təkidi ilə 1921-ci il iyulun 5-də 

qərar ləğv edildi.” [32]. 

Bu hissədə Stil Voskanyana istinad etsə də, sonrakı hesabatlarda heç bir istinad 

etmədən oxşar fikri təkrar edərək yazırdı ki, “əhalinin əksəriyyəti erməni olan Dağlıq 

Qarabağ rayonu 1921-ci ildə çıxarıldığı Ermənistana birləşdirilə bilərdi" və ya: "Stalin 

ən pis qərarlarından biri kimi erməni əhalisinin çoxluğuna baxmayaraq, ərazini 

Azərbaycana verməsini göstərirdi." (1989).  “The Independent”dən Rupert Cornwell 

Dağlıq Qarabağ probleminin mənşəyinə toxunarkən, mənbəsini açıqlamadan yazır ki, 

problemin əsas səbəbi “ermənilərin Dağlıq Qarabağın Azərbaycan 

administrasiyasından 1923-cü ildə  qoparıldığı Ermənistana qaytarılması istəyidir.”.  

Helen Vomak, həmçinin “The Independent”dən yazırdı ki, Dağlıq Qarabağ “qədim 

dövrlərdən bəri Ermənistanın bir hissəsidir və hələ də əksəriyyəti ermənilərdən 

ibarətdir, lakin Leninin 1923-cü ildəki qəararı ilə Azərbaycana verilmişdir” (1990) və 

ya: “Dağlıq Qarabağın dağlıq bölgəsi,  İrəvanla yenidən birləşmək istəyən əsasən 

xristian ermənilərdən ibarət olan bu şəhər 1922-ci ildə Lenin onu müsəlman 

Azərbaycanına birləşdirdikdən sonra Bakıdan idarə olunur” (1991).  

Bölgənin tarixinin Britaniya media orqanları tərəfindən işıqlandırılmasının təhlili 

göstərir ki, onlar bunu - çox az istisnalarla - yuxarıda qeyd olunan xətt üzrə, ya mənbə 

kimi ermənilərə əsaslanaraq, ya da istinadsız, eyni və ya oxşar rəvayətləri təkrarlayaraq 

təqdim ediblər.  Bundan əlavə, istər erməni müəlliflərin, istərsə də onlara rəğbət 

bəsləyənlərin bir sıra məqalələrinə geniş yer ayırıblar ki, bu da həmin qəzetlərdə 

regionun tarixi ilə bağlı erməni baxışlarının üstünlük təşkil etməsi ilə nəticələnib ki, 

bunu belə ümumiləşdirmək olar: 



44 
 

• Dağlıq Qarabağ 1917-ci il inqilabından əvvəl Ermənistana məxsus idi.  

• Dağlıq Qarabağ eramızın I əsrindən 1923-cü ilə qədər Ermənistanın tərkibində 

olub.  

• Dağlıq Qarabağ Böyük Ermənistanın tərkibində olub, lakin 1921-ci ildə Stalin 

tərəfindən müsəlman Azərbaycanına birləşdirilib. 

• Ermənistanda sovet hakimiyyəti elan edildikdən sonra Azərbaycan Dağlıq 

Qarabağın Ermənistanın tərkibində olması barədə qərar çıxarsa da, qısa müddət 

sonra mövqeyini dəyişərək rayonun verilməməsinə çağırış etdi və bu, 5 iyul 

1921-ci ildə Stalinin təkidi ilə dəyişdirildi.  

• Dağlıq Qarabağ 1922 və ya 1923-cü ildən, Lenin onu müsəlman Azərbaycanına 

verdiyi vaxtdan Bakıdan idarə olunur.   

• Dağlıq Qarabağın Ermənistana “yenidən birləşməsi” və “qaytarılması” kimi 

sözlərdən tez-tez istifadə edilməsi.  

Bu xülasə, araşdırılan Britaniya mediasının bölgənin tarixinin təqdimatında 

ardıcıllığın olmadığını ortaya qoyur. Dağlıq Qarabağın Ermənistandan nə vaxt 

ayrılaraq Azərbaycana birləşdirilməsini müəyyən etmək mümkün deyil: 1917-ci il 

inqilabından sonra (fevral yoxsa oktyabr), 1920-ci ilin dekabrı, 1921-ci ilin iyulu, 

1922-ci və ya 1923-cü il. Başqa sözlə, bölgənin yuxarıda sitat gətirdiyi tarixlər 

cavabdan çox suallar doğurur.   

Münaqişə həm də dini-konfessional terminlərlə, yəni “xristian-şiə müsəlmanı” kimi 

müəyyən edilmiş və ya təsnif edilmişdir.  Məsələn, “The Times”dan Kristofer Uolker 

yazırdı ki, Ermənistan və Azərbaycan respublikaları arasında vəziyyət ənənəvi olaraq 

gərgin olub, çünki ermənilər mömin xristian, azərbaycanlılar isə şiə müsəlmanlardır” 

[37]. Münaqişəni müsəlman-xristian münaqişəsi kimi təqdim edən və azərbaycanlıların 

əksəriyyətinin şiə olduğunu vurğulayan jurnalistlər dinə tez-tez istinad edirdilər. 

Məsələn, Filip Taubman yazırdı: “Moskva üçün son iğtişaşların narahatedici 

tərəflərindən biri də azərbaycanlıların işə qarışması idi. Çünki İslam 

fundamentalizmində ən çox açıq olan məzhəb olan əsasən şiə müsəlmanlardır” [34]. 



45 
 

 Münaqişənin qeyri-hərbi mərhələsi, onun mənşəyi və nəticələri haqqında yazılan 

xəbərlər  

Ermənistanın Azərbaycana qarşı ərazi iddiaları ilk dəfə 1987-ci ilin noyabrında 

açıqlanmış, bu barədə 1988-ci ildə Britaniya qəzetləri məlumat vermişdilər. 

  “The Times”ın Britaniya müxbiri Robert Fisk, Livandan reportaj hazırlayan 

erməni müsahibi, “Daşnaksütyun” erməni millətçi partiyasının Beyrutdakı Mərkəzi 

Komitəsinin rəhbəri doktor Hratç Bedoyana istinadən yazır ki, “yuxarı sovet 

məmurlarının birincisi Londonda, ikincisi Parisdə olmaqla keçirilən iki şəxsi 

mühazirəsi ilin əvvəlində Kremli silkələyən hadisələrdən xəbər verirdi”: diğəri isə 

1987-ci ilin sonunda Londonda Abel Aqanbeqyanın ermənilərin toplantısında “qeyri-

rəsmi” bəyan edib ki, “Qarabağ problemi hal-hazırda “həll olunmuş” hesab olunur. 

Daha bir mühazirə olaraq 1987-ci ilin noyabrında Parisdə erməni yazıçısı Zori 

Balayanın oxşar bəyanatla çıxış etməsini göstərmək mümkündür. Həmçinin, onu da 

qetd etmək lazımdır ki, Aqanbeqyanın 1987-ci il noyabrın 16-da Parisdə təkcə Dağlıq 

Qarabağa deyil, həm də Azərbaycan SSR-də Naxçıvana qarşı ərazi iddialarını ehtiva 

edən bəyanatı sənədləşdirilib.  Aqanbeqyan bildirdi ki, “mən gözləyirəm ki, 

yenidənqurma kontekstində Qarabağ və Naxçivanın Ermənistana birləşdirilməsi 

məsələsi öz həllini tapacaq” [24, s.70].  

Britaniyalı tədqiqatçı Tomas de Vaal bu münaqişə ilə bağlı kitabında 

münaqişənin ilk qaçqınları olan Ermənistandan Azərbaycana 1987-ci ilin noyabrında 

və 1988-ci ilin yanvarında gəlmiş azərbaycanlılar haqqında yazıb. Ancaq De Vaalın  

da qeyd etdiyi kimi, nə yerli mediada, nə də  dünya mediasında bu barədə ümumiyyətlə  

məlumat verilməyib [19, s.19].   

Daha sonra münaqişə çərçivəsində ölüm xəbərləri gəlməyə başladı.Sovet 

prokuroru 28 fevral tarixində etirazların ilk günlərində Dağlıq Qarabağın iki 

azərbaycanlı sakininin öldüyünü təsdiqləyib. 

“Financial Times” bu barədə xəbər verir ki, “Azərbaycanın Ağdam rayonunda 

iğtişaşlarda iki nəfər həlak olub” [11], lakin onların etnik mənsubiyyətini qeyd etməyə 



46 
 

ehtiyac duymadı, ertəsi gün Sumqayıtdakı “iğtişaşlar” haqqında məlumat verərkən isə 

bunu açıq şəkildə bildirdi: "son iki həftə ərzində regionda baş verən toqquşmalarda iki 

azərbaycanlının öldürüldüyü bildirilirdi" [12].  İlk ölüm hadisələri haqqında The Times 

"Erməni ölümləri etiraf edildi" başlığı ilə xəbər verdiyi zaman artıq ölənlərin 

azərbaycanlı olduğu məlum idi [13]. Ertəsi gün Sumqayıt “iğtişaşları” ilə bağlı xəbərdə 

“İrq iğtişaşları müsəlman şəhərinə yayıldı: Qorbaçova acı zərbə” başlıqlı üç açar 

sözdən ibarət (“irq”, “iğtişaşlar” və “müsəlman”) xəbərlər yazıldı [14].    

“The Guardian” isə məsələ ilə bağlı heç bir məlumat verməyib.  “The 

Independent”ə gəlincə, onun onlayn arxivləri yalnız 1988-ci ilin sentyabrından 

mövcuddur.  

  “The Times”dan Kristofer Uolker yazır ki, “Ermənistan Kommunist Partiyasının 

ağır basilar məruz qalan lideri cənab Karen Dəmirçyan bazar ertəsi [29 fevral] yerli 

televiziya ilə çıxışında bildirib ki, bəzi azərbaycanlılar iğtişaşlar səbəbindən artıq 

respublikadakı evlərini tərk ediblər” [ 41].  Bununla belə, “The Guardian”dan Martin 

Uolker və Maykl Simmonsun ertəsi gün hazırladıqları hesabatda Ermənistandan qaçan 

azərbaycanlıların sayının “bir o  qədər” olmadığı qeyd olunurdu: 

“Son iki həftə ərzində Ermənistanı tərk etmiş azərbaycanlı qaçqınların öz 

evlərinə qayıtmasına kömək etmək üçün partiyanın yüksək vəzifəli məmurunun 

rəhbərliyi ilə rəsmi komissiya yaradılıb.  Bu, qaçqınların mövcud olduğunun ilk 

göstəricisi idi.  Rəqəmlər verilməsə də, dünən [2 mart 1988-ci il] Azərbaycan 

radiosunda verilən komissiya elanlarında qaçqınların vaqon, qatar və hava yolu ilə 

qayıtmaları üçün şərait yaradılacağı bildirilir və xeyli sayda insanın iştirak etdiyi aydın 

görünürdü.  Qeyri-rəsmi mənbələrə əsaslanaraq yazırdılar ki, bir neçə min azərbaycanlı 

Ermənistandan, daha çoxu isə DQMV-dən qaçıb (1988)” 

Azərbaycanlıların itkiləri ilə bağlı daha çox xəbər Sumqayıt "iğtişaşları" 

nəticəsində üzə çıxdı. Bunu "The Times" adi şəkildə azərbaycanlıların "islam 

hərbçiliyi" və "respublikalarının İrana fiziki yaxınlığı ilə həvəslənmələri" kimi izah etdi 

[41].  “The Times”ın Sumqayıt haqqında ilk reportajı martın 1-də “İrq iğtişaşları 



47 
 

müsəlman şəhərinə yayılıb: Qorbaçova acı zərbə” başlığı ilə dərc olunub.  Qəzet 

yazırdı: “İlk dəfə dünən gecə [29 fevral] TASS (Sovet İttifaqının Xəbər Agentliyi) 

iğtişaşların sənaye şəhəri Sumqayıta yayıldığını və sərt tədbirlər görüldüyünü 

açıqladı”.  Tass-a istinadən “The Guardian”ın müxbiri Martin Uolker analoji başlıqlı 

hesabatında "Sovet müsəlmanları qəzəblənir" [50] və The Times qəzetinin müxbiri 

Kristofer Uoker daha əvvəl xatırladılan hesabatında "bir qrup xuliqan"ın ölkədə 

iğtişaşlar törətdiyini yazıblar. Sovet sözçüsü Gennadiy Gerasimova istinadən martın 3-

də “The Times” və “The Guardian” qəzetləri fevralın 28-də Azərbaycanın Sumqayıt 

şəhərində baş vermiş etnik toqquşmalarda bir neçə nəfərin öldüyünü yazıblar [42].  

Eyni məlumatlarda onlar həmçinin 17 nəfərin öldürüldüyü, daha 70 nəfərin 

yaralandığını “Sumqayıt qurbanlarının erməni qohumları tərəfindən deyilən” 

“Qlasnost” jurnalının dissident redaktoru Sergey Qriqoryansa istinad edərək yazdılar.  

Martın 5-də The Guardian və The Times müxbirləri yenidən Tass-a əsaslanaraq, 

fevralın 28-də Sumqayıtda baş verən iğtişaşlarda 31 nəfərin həlak olduğunu bildirdilər 

[44]. Yenidən Gennadiy Gerasimova istinadən martın 10-da The Guardian-ın müxbiri 

Martin Uoker bildirib ki, rəsmi ölənlərin sayı 1 nəfər artaraq 32 nəfərə çatıb, 

yaralananların sayı isə daha çox olub (1988-ci il).  Eyni sayda ölüm haqqında The 

Times və The Financial Times 1988-ci il martın 11-də məlumat veriblər [47]. 

Rəsmi sovet məlumatları ilə yanaşı, bu qəzetlər öz mənbələrindən qeyri-rəsmi 

hesablar haqqında məlumat verirdilər.  Frankfurtda yerləşən Beynəlxalq İnsan Haqları 

Cəmiyyətinin Moskva bölməsinin sədri Valeriy Sanderova istinadən “The 

Guardian”dan Martin Uoker martın 9-da yazıb ki, İrəvanda telefon danışığından sonra 

Sanderov ona bildirib ki, ən yaxşı vəziyyətdə  “  180 ölü və ən azı min yaralı", Sergey 

Qriqoryants isə "ən azı yüz nəfərin öldürüldüyünə" inanırdı [54].  “The Guardian”, 

“The Times” və “The Financial Times” qeyri-rəsmi insan haqları jurnalı “Glasnost”un 

jurnalisti, “Glasnost”un yuxarıda adı çəkilən redaktoru Sergey Qriqoryansın dissident 

dostu Andrey Şilkovun hesabını geniş işıqlandırıb.  Şilkovun sözlərinə görə, qatillər 

doğum evinə giriblər və bıçaq zərbəsi ilə həkimləri erməni qadınların harada yatdığını 

göstərməyə məcbur ediblər.  Sonra hamilə olub-olmamasından asılı olmayaraq, 



48 
 

hamısının qarnından çıxarıb, yeni doğulan körpələri ayaqlarından yelləyərək divara 

çırpıb, sonra pəncərədən atıblar.  [54] 

Martın 21-də müxalif mənbələrə istinadən The Times xəbər verdi ki, "ölənlərin 

sayı daha çoxdur və 700-ə qədər ola bilər". Bununla belə, martın 30-da “The Times” 

bu məsələ ilə bağlı yenidən xəbər verib və yazıb ki, “Sovet müstəntiqləri Azərbaycanın 

Sumqayıt şəhərində ötən ay baş vermiş etnik iğtişaşlar nəticəsində ölənlərin sayının 

yüzlərlə nəfərə çatması və ya azərbaycanlı quldurların doğum evində cinayət törətməsi 

barədə şayiələri təkzib ediblər” [49].  Bu xəbər barədə isə nə The Guardian, nə də The 

Financial Times yazmayıb.   

Halbuki, yalnız 1988-ci ilin martında The Times, The Guardian və The Financial 

Times bu mövzuya cəlbedici başlıqlarla 20-dən çox reportaj ayırmışdılar;  onlardan 

bəzilərini qeyd etmək lazımdır: “İrq iğtişaşları müsəlman şəhərinə yayıldı: Qorbaçova 

acı zərbə” [40];  "İkinci müsəlman şəhərində iğtişaşlar: Sovet irqi iğtişaşları yayılır" 

[43];  “Ermənilər zorakılıq qurbanlarına hörmətlə yanaşırlar” [45]; “Erməni qaçqınları 

müsəlmanları vəhşi hücumlarda ittiham edir: Azərbaycan etnik zorakılığı” [46]; 

“Doğum şöbəsindəki “Qətl” müsəlmanları günahlandırdı: Şahidlər Azərbaycandakı 

iğtişaşlardakı vəhşiliklər haqqında soyuqqanlı izahat verirlər” [47];  “Sovet 

müsəlmanları qəzəblənir” [50];  “Ermənilər etnik iğtişaşlarda “qırğına məruz qaldılar” 

[52];  “Dissident jurnalist erməni “qan gölü” nağılını daşıyır” [54];  “Erməni qadınları 

etnik iğtişaş qurbanlarını şərəfləndirir” [13]. 

Münaqişənin hərbi mərhələsi və onun nəticələrini əks etdirən xəbərlər  

1987-ci ilin sonlarından Ermənistandan azərbaycanlı qaçqınların axını, 1988-ci 

ilin əvvəllərindən isə DQMV-dən məcburi köçkün düşmüş azərbaycanlılar, fevralın 

22-də DQMV-də Əsgəran yaxınlığında iki azərbaycanlının öldürülməsi və  fevralın 

28-29-da Sumqayıtda 6 azərbaycanlı və 26 erməninin öldürülməsi münaqişə 

nəticəsində verilən itkilərin sadəcə başlanğıcı idi. 1992-ci ildə yeni müstəqillik əldə 

etmiş Ermənistanla Azərbaycan arasında tam hüquqlu müharibə başlayanda 

Ermənistanda artıq azərbaycanlı qalmamışdı, çünki onların hamısı Azərbaycana 



49 
 

qaçmışdı.  Həmçinin, bir çox ermənilər Dağlıq Qarabağ istisna olmaqla, Azərbaycanın 

bəzi hissələrini tərk edərək ya Dağlıq Qarabağa köçmüş, beləliklə də Azərbaycanın 

tərkibində məcburi köçkün vəziyyətinə düşmüş, ya da Rusiya, Ermənistan və dünyanın 

başqa yerlərinə köçmüşdülər. 1994-cü ilin mayına qədər Azərbaycan ərazilərinin 

əhəmiyyətli bir hissəsi Ermənistan tərəfindən işğal edilmiş, hər iki tərəfdən təxminən 

25.000 insan həyatını itirmişdi.  İşğal olunmuş Dağlıq Qarabağın və ətraf yeddi 

rayonun bütün azərbaycanlı əhalisi Azərbaycanın başqa yerlərində məcburi köçkün 

vəziyyətinə düşmüşdü.   

Müharibənin ən dəhşətli faciəsi 1992-ci il fevralın 25-dən 26-na keçən gecə 

yüzlərlə azərbaycanlının ermənilər tərəfindən qətlə yetirildiyi Xocalıda baş verdi. De 

Waal [2013, 184] qeyd edir ki, “Əvvəlcə xarici aləmdə bir çoxları buna inanmaq 

istəmirdilər, çünki beynəlxalq mediada münaqişənin işıqlandırılması indiyədək 

erməniləri təcavüzkarlar deyil, münaqişənin əsas qurbanları kimi təqdim edirdi”. 

Faciənin bəzi təfərrüatları haqqında 1992-ci ilin martında Britaniya və ABŞ mətbuatı 

da məlumat vermişdi  [19, s.355].  

Sumqayıtla bağlı tədqiq edilmiş Britaniya mediasının başlıqlarına nəzər saldıqda  

bu xəbərlərdə ermənilərə qurban kimi, azərbaycanlıların törətdiklərinə isə “qırğın”, 

“zorakılıq”, "qan banyosu", "qətl" vəs. kimi yanaşılır. Lakin  Xocalı ilə bağlı 

başlıqların təhlili eyni təxəyyülü nümayiş etdirmir. “The Times” soyqırımı bu 

başlıqlarla xəbər verirdi: “Dumanla örtülmüş Qarabağda gizlənmiş müharibə faktları” 

[25];  “Qarabağda meyitlər təpələri zibilləyir” [26];  “Qarabağdan sağ qalanlar dağlara 

qaçır” və “Cəsədlər Qarabağ qırğınının yerini qeyd edir” [27].  “The Times”ın o vaxta 

qədər erməniləri qurban kimi göstərdiyini nəzərə alsaq, qətliam edilənlərin etnik 

mənsubiyyətini qeyd etməyən Xocalı qətliamı ilə bağlı başlıqları, yəqin ki, yenidən 

ermənilərin öldürüldüyü xəbəri diqqətlə oxumayanlar tərəfindən qəbul edilmişdi.   

“Reuters”in 1 mart tarixli məlumatlarına əsaslanaraq Xocalı qətliamı ilə bağlı 

xəbərin məzmununa gəlincə, “The Financial Times” martın 2-də yazıb ki,  “Bir çoxları 

günlərlə qarlı dağları aşmış azərbaycanlı qaçqınlar dünən [1992-ci il martın 1-i] Dağlıq 

Qarabağın mübahisəli anklavında rus əsgərlərinin dəstəyi ilə erməni yaraqlılarını 



50 
 

yüzlərlə insanı qətlə yetirməkdə ittiham etdilər”.  Martın 3-də “The Times” qəzetinin 

müxbiri Anatol Lieven xəbər verir:  

“Kiçik bir dərə boyu və o tərəfdəki dağın yamacında qurumuş otların və kolların 

arasında keçən çərşənbə günü [26 fevral] erməni qüvvələrinin azərbaycanlı qaçqınlara 

qarşı törətdiyi qırğın səpələnmiş cəsədləri var. Son beş gündə ən azı daha 31 nəfər 

Ağdama aparılıb.  Bu rəqəmlərə çərşənbə axşamı [25 fevral] gecəsi ermənilərin 

Azərbaycanın Xocalı şəhərinə hücumu zamanı öldürüldüyü bildirilən mülki şəxslər 

daxil deyil.  Rəqəmlərə hələ aşkar edilməmiş digər cəsədlər də daxil deyil... 

Gördüyümüz cəsədlərin ətrafında əşyalar, geyimlər və şəxsi sənədlər səpələnmişdi.  

Cəsədlərin özləri qırğından sonra təpələrdə və meşələrdə gizlənərkən  ölümə səbəb 

olan kəskin soyuqda qorunub saxlanılmışdır.  Hamısı kasıb, çirkin fəhlə paltarı 

geyinmiş adi insanların bədənləridir.” 

Stepanakertdən Karl Valdron və Reuters jurnalisti Brayan Killen Ağdamdan 

1992-ci il martın 3-də The Guardian-a məruzəsində yazırdılar: “Erməni yaraqlılarının 

mülki azərbaycanlılara qarşı qırğın törətdiyinə dair yeni dəlillər ortaya çıxdı”.  Onlar 

Ağdam yaxınlığında "iki yük maşınının azərbaycanlı cəsədləri ilə dolu olduğunu" 

görən Reuters-in fotoqrafı Frederik Lenqaigndən sitat gətiriblər: "Birincisində 35-i 

saydım, ikincisində də demək olar ki, çox idi. Bəzilərinin başları kəsilmişdi və bir çoxu 

yandırılmışdı, hamısı kişi idi və bir neçəsi xaki geyimində idi”.  

Xocalının işğalından sonra 8 may 1992-ci ildə əsasən azərbaycanlıların yaşadığı 

ən böyük Dağlıq Qarabağ şəhəri Şuşanın işğalı baş verdi. Şuşadan sonra növbə Dağlıq 

Qarabağdan kənarda yerləşən Laçına çatdı ki, bu ərazi bölgə ilə Ermənistan arasında 

dəhliz rolunu oynayacaqdı. Laçın dəhlizi ilə səyahət edən ilk Qərb müxbirlərindən biri 

olan BBC TV-nin müxbiri Ben Braun 1992-ci il mayın 22-də bu yoldakı yük maşınları 

haqqında belə xəbər verir: “Onlar Ermənistanın paytaxtı İrəvandan ərzaq, yanacaq və 

dərmanla yanaşı həmçinin, silah-sursat da gətirirlər.” 1992-ci il mayın 18-də Laçının 

işğalı ikinci dəhlizin açılması üçün 2 aprel 1993-cü ildə Kəlbəcər şəhərinin işğalı ilə 

müşayiət olundu.  1993-cü il iyulun 23-dən oktyabrın 29-dək isə Ağdam, Cəbrayıl, 

Füzuli, Qubadlı və Zəngilan rayonlarının işğalı həyata keçdi. 



51 
 

Ermənistan Qarabağdakı ərazilərin işğalındakı iştirakını inkar edirdi.  Bununla 

belə, araşdırılan Britaniya və ABŞ media orqanlarında bunu təkzib edən dəlillər 

mövcuddur. “The Guardian” 1992-ci il mayın 23-də yazırdı ki, “Rusiya Xarici İşlər 

Nazirliyi Ermənistanın Laçının zəbt edilməsi ilə heç bir əlaqəsi olmadığına dair 

iddiasını rədd edərək bildirdi ki, heç bir şərait dövlətə xarici ərazini ilhaq etmək hüququ 

vermir. The Financial Times-dan Con Lloyd 26 may 1992-ci ildə yazırdı ki, “Mayın 

17-də Qarabağ və Ermənistandan olan erməni qüvvələri Laçın şəhərinə hücuma 

keçdilər.” Tomas Qoltz 8 aprel 1993-cü ildə “The Guardian” qəzetində yazırdı ki, “ 

Kəlbəcərin işğalının şahidləri qeyd edirlər ki, hücum Ermənistanın özündən edilib”,  

“The Times”dan Anatol Lieven 14 aprel 1993-cü ildə yazırdı ki, “Kəlbəcər rayonu 

Ermənistanın özündən, qərbdən, eləcə də şərqdən Dağlıq Qarabağdan hücuma məruz 

qalıb. Ermənistan hökuməti isə döyüşlərdə yalnız “Qarabağ müdafiə qüvvələrinin” 

iştirak etdiyini iddia etməkdə davam edir.” 

The Guardian-dan Aleksis Rouel 21 aprel 1994-cü ildə Ermənistanın 

Azərbaycan ərazilərinin işğalında birbaşa iştirakına dəlil olan aşağıdakı hekayəni nəql 

etdi:  

“Qapının döyülməsi səhər açılmamışdan başlayıb. İlk işığın altında Lili 18 yaşlı 

oğlunu Ermənistan Milli Ordusunda itirmişdi. Bu itkilər Ermənistanda mübahisəli 

ərazilərdə və onun ətrafında Azərbaycan hökumət qüvvələrinə qarşı döyüşmək üçün 

zorla kişiləri cəlb etməyə başlayıb. Ermənistan hökuməti həmişə öz qoşunlarının 

Azərbaycana qarşı döyüşlərdə iştirak etmədiyini müdafiə edib.  Lakin İrəvanın 

üstündəki təpədə əslən Ermənistan paytaxtından olan Dağlıq Qarabağda həlak olmuş 

yüzlərlə əsgərin dəfn olunduğu Yeriblu hərbi qəbiristanlığı var. Hər yeni gün isə yeni 

qəbirlər qazılır. 

  Ermənistan müxalifəti iddia edir ki, son bir ildə təxminən 750 min insan, yəni 

əhalinin təxminən dörddə biri Ermənistanı tərk edib.  Çox güman ki, altı illik elan 

olunmamış müharibənin yaratdığı ağır iqtisadi vəziyyət əsas səbəb olsa da, gedənlərin 

çoxu əsgərlikdən qaçan gənclərdir. 



52 
 

  Yazıların arxasında duran səbəblər və Qərb ictimai rəyinə təsir edən amillər 

Britaniya müxbirlərinin hər iki respublika, o cümlədən onların tarixi və 

aralarındakı münaqişənin tarixi haqqında məlumatı yoxdur və bu da onların 

reportajlarına, şərhlərinə və təriflərinə təsir edib.  Bunun bir səbəbi ondan ibarət idi ki, 

Qərb jurnalistləri ilk növbədə sovet miqyasında siyasət və siyasətlə məşğul olan 

Kremlinoloq idilər, nə Ermənistanda, nə də Azərbaycanda mütəxəssislər yox idi.  Bu, 

onları “ən yaxında olandan” asılı vəziyyətə salırdı və əksər hallarda şahidi olmadıqları 

və özlərinin araşdırmadıqları rəvayətləri təbii qəbul edirlər.   

Üstəlik, Qərb jurnalistləri müzakirə olunan hadisələrin baş verdiyi yerlərdə, yəni 

Azərbaycan və Ermənistanda deyil, Moskvada yerləşirdi.  Sovet hakimiyyətinin tətbiq 

etdiyi məhdudiyyətlər səbəbindən onlar yalnız münaqişə başlayandan sonra bu 

respublikalara nadir səfərlər edirdilər [34].  Bu səbəbdən onlar ikinci və üçüncü əldən 

məlumat mənbələrindən asılı idilər ki, bu da onların təkcə regionun və münaqişənin 

tarixinə deyil, həm də onun indiki mərhələsinə, xüsusən 1988-1991-ci illər üzrə 

baxışlarına təsir göstərirdi.  Qərb müxbirlərinin istifadə etdiyi mənbələr müxtəlif idi.  

Onlardan biri Sovet Xarici İşlər Nazirliyi və yaxud sovet mediası vasitəsilə əldə edilən 

sovet rəsmi məlumatları idi.  Sovet hakimiyyəti və mediası növbəti etnik 

qarşıdurmaların və onların nəticələrinin qarşısını almaq üçün Ermənistan və 

Azərbaycanda münaqişə ilə bağlı hadisələr, o cümlədən münaqişə zamanı insan 

tələfatları barədə xəbərləri qəsdən gizlədir və ya gecikdirirdi. 

Rəsmi məlumatlarla yanaşı, Moskva və Yerevanda məskunlaşan dissidentlərin 

ən fəal olduğu alternativ xəbər kanalları da var idi.  Onlardan biri, hakimiyyət 

qərblilərin Ermənistan və Azərbaycana girişinə qadağa qoyduğu zaman The Guardian 

tərəfindən “Ermənistandan gələn xəbərlərin əsas kanalı” kimi müəyyən edilmiş 

dissident “Qlasnost” jurnalının redaktoru Sergey Qriqoryans idi.  Moskvada 

məskunlaşan dissident jurnalist Qriqoryants və İrəvandakı dissident jurnalının 

redaktoru Mofses Qargisyan həm Ermənistanda, həm də Azərbaycandakı DQMV-də 

münaqişə ilə bağlı məlumatlara çıxış əldə ediblər.  Lakin onlar  Qərbin jurnalistlərinə 

1987-ci ildə Ermənistandan olan azərbaycanlı qaçqınlar və 1988-ci ilin əvvəllərində 



53 
 

DQMV-dən məcburi köçkün düşmüş azərbaycanlılar, 1988-ci il fevralın 22-də 

DQMV-nin Əsgəran yaxınlığında ermənilər tərəfindən qətlə yetirilən azərbaycanlılar 

barədə xəbərlər vermədilər. Azərbaycanlı itkilərlə bağlı xəbərlərin yayılmasında 

passivlik nümayiş etdirən Qriqoryants və onun dissident dostları Azərbaycanda 

Sumqayıt hadisələri ilə bağlı hər cür şayiələrin xarici müxbirlərə çatdırılmasında isə 

çox fəal idilər. Bu mülahizələr dissident mənbələrin etibarsızlığına sübut kimi xidmət 

edə bilər.   

Rusiyadakı dissidentlər və erməni diaspor nümayəndələri ilə yanaşı, digər 

məlumat mənbəyi Böyük Britaniya, Fransa, ABŞ və Livandakı ermənilərdir.  

Ermənilərin bu ölkələrdə qədim, böyük və mütəşəkkil diasporası var idi və onlar Yaxın 

Şərqdən Fransaya, Böyük Britaniyaya və ABŞ da daxil olmaqla getdikcə inkişaf 

edirdilər.  Münaqişənin indiki mərhələsinin başlanğıcında erməni diaspor 

nümayəndələrindən biri Corc Deukmecian 1982-ci ildən ABŞ-ın Kaliforniya ştatının 

qubernatoru vəzifəsində çalışırdı. Diaspor erməniləri mütəmadi olaraq Ermənistana 

səfərlər edirdilər.  The Times-ın Livandan müxbiri Robert Fisk qeyd edir ki, Moskvada 

yerləşən Qərb müxbirlərinin Ermənistan və Azərbaycana səfərlərinin qarşısı alınsa da, 

Livan erməni icmasının üzvləri Yerevana səfərlərini davam etdiriblər (1988).  Çox vaxt 

onların erməni mənbələrinə, o cümlədən diaspora nümayəndələrinə istinadlar - rəsmi 

məlumatın olmaması və ya gecikməsi ilə əlaqəli və ya əlaqəsiz - hadisələrin birtərəfli 

işıqlandırılmasında mühüm rol oynayırdı.  The Guardian-ın aşağıdakı qeydini sitat 

gətirmək yerinə düşər: “Moskvadakı partizanlar və xaricdəki xarici diasporadan 

süzülmüş erməni versiyası adətən eşitdiyimiz yeganə variantdır”. 

Qərb jurnalistləri Moskvadakı sadə və dissident ermənilərdən tutmuş, İrəvan və 

Stepanakertdəki erməni məmurlarına, millətçilərinə və sadə ermənilərə qədər tez-tez 

telefonla əlaqə saxlayırdılar [40]. Ermənistandakı ermənilər nəinki Rusiya və ABŞ-a, 

hətta oradakı erməni diasporunun nümayəndələrinə də tez-tez telefon zəngləri 

edirdilər. ABŞ-dakı erməni qəzetləri "erməni əsilli amerikalıların telefon zəngləri ilə 

dolu idi", məsələn, Qlendeyldə çıxan ermənidilli "Aşarez" qəzetinin redaktoru Apo 



54 
 

Boqiqyan:1988-ci ilin fevralında Ermənistandan onun ən yaxşı xəbər mənbələrindən 

biri  İrəvandakı "telefon operatoru" idi [34].   

Qərb jurnalistləri ilə ermənilərin tez-tez əlaqə saxlaması 1988-1991-ci illərdə 

əksəriyyəti Bakıda məmurlar, eləcə də bir neçə sadə vətəndaş olan azərbaycanlılarla 

nadir təması ilə ziddiyyət təşkil edirdi.  Rusiya, Böyük Britaniya və ABŞ-dakı 

Azərbaycan diaspor nümayəndələri ilə demək olar ki, heç bir əlaqə olmayıb. Bu, 

qismən onunla izah oluna bilər ki, azərbaycanlılar daha çox Qərb jurnalistlərinin nadir 

hallarda getdiyi Azərbaycanda və qonşu ölkələrdə məskunlaşıblar. Qərb müxbirlərinin 

yerləşdiyi Moskvadakı Azərbaycan diasporu gənc, zəif və qeyri-mütəşəkkil idi, Qərbdə 

isə daha çox 1979-cu ildə İran İnqilabından sonra Avropa və ABŞ-a qaçmış İran 

azərbaycanlılarından ibarət idi. Qərb ölkələrindəki Azərbaycan diasporunun çox cüzi 

bir hissəsini Azərbaycanın sovetləşməsindən sonra Türkiyə və İrana qaçmış XX əsrin 

əvvəllərində yaşayan azərbaycanlıların nəsilləri təşkil edirdi, onların kiçik bir hissəsi 

isə daha sonra Avropa və ABŞ-a köçmüşdür. Sovet İttifaqının dağılmasından sonrakı 

illərdə Azərbaycan diasporu Azərbaycan Respublikasından olan azərbaycanlılarla 

genişlənsə də, tədqiq olunan dövrdə hələ çox kiçik idi.  

Üstəlik, sadə azərbaycanlılar Ermənistanın ərazi iddiaları kampaniyasına 

hazırlıqsız yaxalanmışdılar. İstər Ermənistanda, istərsə də diasporda olan ermənilər bu 

məsələdə yaxşı hazırlanmış və təcrübəli idilər. Onlar 1987-ci ilə qədər uzun onilliklər 

ərzində yüksək sovet məmurları və Azərbaycan rəhbərləri səviyyəsində Sovet 

Azərbaycanına qarşı bu iddiaları irəli sürmüşdülər [23, s.175-181]. Həmin il və 1988-

ci ildə ermənilər Qorbaçovun elan etdiyi yenidənqurma və qlasnost kontekstində öz 

ərazi iddialarını açıqladılar və sadə azərbaycanlılar bundan belə xəbər tutdular.   

Ermənilər mövzu ilə bağlı fikirlərini bildirmək üçün dünyanın müxtəlif 

yerlərindən olan qərbli jurnalistlərlə əlaqə saxlamağa çalışıblar. Bu, azərbaycanlıların 

didərgin salınmasının və onların öldürülməsinin xəbərə çevrilməsini və beləliklə də 

münaqişənin qızışmasını görmək istəməyən Azərbaycan hakimiyyətinin davranışı ilə 

kəskin ziddiyyət təşkil edirdi. Bundan da öz növbəsində ermənilər özlərini 

azərbaycanlıların qurbanı kimi göstərmək üçün məharətlə istifadə edirdilər. Bir çox 



55 
 

hallarda müxbirlər tərəfindən satın alınan erməni təbliğatına azərbaycanlıların 

müsəlman olması və əksəriyyətinin şiə etiqadında olması da kömək edirdi. Onlar 1979-

cu ildə İslam İnqilabından sonra Qərblə davamlı, problemli əlaqələri olan İranın şiə 

müsəlmanları ilə əlaqəli idilər. Hər kəsin bir xristian-şiə müsəlmanı kimi münaqişəyə 

tez-tez istinad etməsi müşahidə olunurdu. KİV-lər müxbirlərin qavrayışına təsir edən 

Qərb stereotiplərinin sübutu idi və beləliklə, adətən sahə müxbirləri deyil, redaktorlar 

tərəfindən seçilən, azərbaycanlıların etnik mənsubiyyətindən çox dininə önəm verən 

xəbər başlıqları, xüsusən də “The Times” qəzeti Qərbin İranla münasibətlərinin 

mediada işıqlandırılmasına təsirindən xəbər verir.   

Erməni millətçi liderləri Sovet İttifaqını özünün siyasi və ideoloji düşməni hesab 

edən Qərbin maraqlarını və ideologiyalarını lazımi qaydada nəzərə alırdılar.  Onlar 

Qərbin rəğbətini qazanmaq üçün ermənilərin Azərbaycanda Dağlıq Qarabağa ərazi 

iddialarını bədnam Stalinin şəxsi iştirakı ilə sovet hökumətinin ermənilərə qarşı etdiyi 

“ədalətsizliyin” aradan qaldırılması kampaniyası kimi təqdim edirdilər. Bu, Qərb 

müxbirləri və redaktorlarının onlara qarşı rəğbət bəsləməsinə səbəb olurdu. 

  Qərb Sovet İttifaqındakı münaqişələri sovet sisteminin zəifləməsi və nəticədə 

dağılmasında vasitə kimi görürdü. 1991-ci ildən sonra Sovet İttifaqı dağıldıqdan, 

Azərbaycan və Ermənistan müstəqilliklərini bərpa etdikdən sonra Qərb jurnalistləri hər 

iki ölkəyə əvvəlkindən daha tez-tez səfər edə bilirdilər.  Onların hər iki tərəfin 

məlumatlarına, eləcə də münaqişə və onun nəticələrinə dair şahid ifadələrinə birbaşa 

çıxış imkanı var idi. Xəbərçilərin əvvəlki illərin təsəvvürlərindən təsirlənməsinə 

baxmayaraq, bu dövrün işıqlandırılması münaqişənin öyrənilməsinə və daha yaxşı başa 

düşülməsinə töhfə verə bilərdi.  

II Dağlıq Qarabağ müharibəsindən bəhs edən yazılar 

İkinci Qarabağ müharibəsi və üçtərəfli saziş İngiltərə mətbuatı tərəfindən 

yaxından izlənilirdi. 13 noyabr 2020-ci il tarixində həftəlik “Economist” xəbər 

jurnalında “Sülh sazişi Dağlıq Qarabağ uğrunda qanlı müharibəyə son qoyur” başlıqlı 

məqalə dərc edilib. Məqalədə Azərbaycan və Ermənistanda sülh sazişinin cəmiyyətin 



56 
 

necə üzləşdiyi müqayisə edilib. Müqaviləyə töhfə verən amillər sırasında müəllif 

Azərbaycanın bir gün əvvəl Şuşa üzərində bayrağını qaldırmasını, “bir neçə saat sonra 

itkin düşmüş və mənəvi depressiyaya düşmüş erməni qoşunlarının” təslim olmasını, 

Paşinyanın bunun qarşısını almaq və ölkəsini silahlı münaqişəyə hazırlamaq üçün heç 

nə etmədiyini qeyd edir. Azərbaycanın İkinci Qarabağ müharibəsində qələbəsi 

Britaniya mətbuatında gedən diskursları xeyli dəyişdi. Məsələn, münaqişənin tarixinə 

toxunan müəllif qeyd edir ki, SSRİ-nin parçalanmasını sürətləndirən və Birinci 

Qarabağ müharibəsinə səbəb olan hadisələr silsiləsi 1988-ci ilin fevralında yüzlərlə 

erməninin Xankəndinin Lenin meydanına toplaşaraq Ermənistan SSR ilə birləşməyi 

tələb etməsi ilə başlayıb.  

Etiraf olunur ki, Birinci Qarabağ müharibəsində ermənilərin qələbəsi 

Ermənistan silahlı qüvvələrinin deyil, “Ermənistanın Dağlıq Qarabağı işğal etməsi, 

eləcə də ətraf 7 rayonu işğal etməsi” ilə bağlı Rusiyanın hərbi yardımı olub. Müəllif 

qeyd edir ki, ikinci Qarabağ müharibəsini qaçılmaz edən amillər Azərbaycanın 25 ilə 

qədər gözlənti və ümidlərini yaşaya bilməməsi, daha zəngin və təhlükəsiz, neft hasil 

edən ölkə olması, Türkiyənin özünə inamının artması və müharibədə fəal iştirakı, 

Rusiyanın Azərbaycanın tərəqqisinə sarsılmaz sadiqliyi olmuşdur. Məqalədə 

Rusiyanın müstəsna rolunun təhlilinə xüsusi diqqət yetirilir. Azərbaycan haqlı olaraq 

hesablayıb ki, Rusiya daha çox Türkiyə ilə anti-Qərb ittifaqından narahatdır və 2018-

ci ildə Ermənistanda rəngli inqilab nəticəsində hakimiyyətə gələn hökumətin tərəfinə 

keçməyə meylli deyil. Həmçinin, məqalədə deyilir ki, Azərbaycan Rusiya 

sülhməramlılarının Gürcüstandakı fəaliyyəti ilə yaxından tanış olduğu üçün Dağlıq 

Qarabağda rus qoşunlarını görmək istəməyib. Digər tərəfdən, bu müharibənin davam 

etməsi Rusiya ilə birbaşa qarşıdurma riskini daşıyırdı. Müəllifin fikrincə, Türkiyə bu 

dilemmanın həllinə kömək edib və Azərbaycanı rus sülhməramlılarının 

yerləşdirilməsinə razı salıb.  

Noyabrın 11-də nüfuzlu “Teleqraf” qəzetində “Rusiya və Türkiyənin Qafqazda 

sərt gücü Qərb üçün həyəcan siqnalıdır” sərlövhəli məqalə dərc edilib. Məqalədə 

deyilir ki, Azərbaycan şəksiz qalib olsa da, dünya üçün daha vacib olan ondan hansı 



57 
 

böyük dövlətlərin faydalanacağı və aparıcı enerji dəhlizinin taleyi həll olunarkən 

Qərbin niyə susmasıdır. Oksforddakı Böhran Tədqiqatları İnstitutunun direktoru 

M.Almondun sözlərinə görə, Rusiya müttəfiqi Ermənistanı atıb və Paris və Los-

Ancelesdəki erməni diasporunun etirazlarına baxmayaraq, iki ildir ki, Ermənistanı 

demokratiyanın işığı kimi tərifləyən Qərb demokratik dövlətlərinin liderləri artıq 

Ermənistanı dəstəkləməyib. Ancaq “Putin-Ərdoğan ikilisi” sübut etdi ki, oyunun əsl 

sahibləri iqtidar siyasətinə gəlincə, siyasi jestlər deyil, özləridir. Müəllif münaqişənin 

bilavasitə geosiyasi nəticələrini təhlil edərək deyir ki, nəticədə Türkiyə Qərbin enerji 

arteriyalarından birinə daha sərt nəzarət edir, Rusiya isə İranın təcrid olunması 

səbəbindən enerji resurslarının Qərbə ixracı üçün yeganə alternativ yol olaraq qalır. 

Noyabrın 13-də Britaniyanın digər nüfuzlu qəzeti “Financial Times” müharibənin başa 

çatması ilə bağlı analitik məqalə dərc edib. Məqalənin əsas tezisinə görə, "Azərbaycan 

və Ermənistan arasında münaqişədə barışıq Moskva ilə Ankara arasında yeni regional 

tarazlıq yaradır.  

Müəlliflər bildirirlər ki, əgər əvvəllər Azərbaycan daha çox şimala baxırdısa və 

Rusiyanı özünün əsas tərəfdaşı hesab edirdisə, "altı həftəlik” müharibə Azərbaycan və 

Türkiyə arasında münasibətləri ön plana çıxardı. Azərbaycanın uğurlarının miqyası 

Ankaranın Qafqaz regionunda yenidən formalaşmış nüfuzunu gücləndirir. 

Müharibənin geosiyasi aspektlərini təhlil edən Rusiya Strategiya və Texnologiya 

Analizi Mərkəzində işləyən Ruslan Puxov Rusiyanın müttəfiqinin məğlubiyyətinin və 

Türkiyənin müttəfiqinin qələbəsinin geosiyasi nəticələrinin təkcə Ermənistan üçün 

deyil, Rusiya üçün də sarsıdıcı olduğunu bildirib. 

İncə vasitəçilik pərdəsi və sülhməramlıların yerləşdirilməsinin arxasındakı acı 

həqiqət  regionda Moskvanın Cənubi Qafqaz regionunda təsirinin əhəmiyyətli 

dərəcədə azalması, Türkiyənin isə nüfuzun inanılmaz dərəcədə böyüməsi reallığdır. 

Məqalədə deyilir ki, saziş Rusiya prezidenti Vladimir Putinin arbitr kimi zəruri rolunu 

təsdiqləsə də, Türkiyənin Qafqazda geosiyasi oyunçu kimi tanınması ilə nəticə verməli 

olub.  Müəlliflərin fikrincə, Azərbaycan Türkiyənin dəstəyinə arxalanıb və Rusiyanın 

hərbi müdaxiləyə cəsarət etməyəcəyi ilə bağlı riski öz üzərinə götürüb. Bakı əlamətdar 



58 
 

uğuru ilə sübut etdi ki, Moskva postsovet məkanında sərhədlərini de-fakto dəyişə bilən 

yeganə hərbi güc deyil [Foy və Pitel, 2020]. 15 noyabr 2020-ci ildə həftəlik “Tamaşaçı” 

jurnalında “Qərb Ermənistanı tərk edib və o, öz qayğısına qalmalıdır” sərlövhəli 

məqalə çap olundu. Məqalənin əsas tezisinə görə,“ermənilərə problemin həlli lazımdır, 

razılaşma yox”.  Müəllif Colin Freeman Ermənistana dəstək yaratmaq üçün 

Ermənistanı “islamçılar və diktatorlar tərəfindən idarə olunan regionda xristian 

demokratiyası” adlandırır. Məqalə faktların təsviri və ya təhlilindən daha çox oxucuda 

ermənilərə dəstək hissi formalaşdırmaq üçün yazılı müraciət kimidir. K.Friman Dağlıq 

Qarabağın ermənilər üçün müqəddəs məfhum olduğunu, 150 minlik əhalinin hər 

zaman müharibəyə hazır olduğunu, sentyabrın sonunda müharibə başlayanda on minə 

yaxın erməninin könüllü olaraq silaha əl atdığını qeyd edib. Müəllif Dağlıq Qarabağın 

Azərbaycanın bir hissəsi olduğunu rəsmi şəkildə təsdiqləsə də, Azərbaycanın Şuşa və 

işğaldan azad edilmiş digər ərazilərə nəzarətini “işğal” adlandırır. Azərbaycanın 

Qarabağ ermənilərinə daha firavan həyat üçün verdiyi vədləri qeyd edən müəllif 

məqaləsini ermənilərin Azərbaycanın vədlərinə inanmaması ilə yekunlaşdırarkən 

Ramil Səfərovun işini xatırladıb [20].   

Üçtərəfli saziş digər nüfuzlu “The Times” qəzetinin də diqqətini çəkib.  

Noyabrın 10-da “The Times” üçtərəfli razılaşmadan sonra yüzlərlə erməninin 

parlament binasına hücumu ilə bağlı məqalə dərc edib. Məqalədə ermənilərin iclas 

zalında “istefa” və ya “rədd” şüarları səsləndirdiyi, razılaşmanın şərtlərindən narazı 

qaldığı, polisin buna mane ola bilməyəcəyi qeyd olunub [10]. 

Noyabrın 11-də “The Times” atəşkəs razılaşmasını və “Rusiya qoşunlarının” 

Dağlıq Qarabağa yerləşdirilməsini “acı sülh” adlandırıb. Bu sazişi Ermənistan üçün 

kapitulyasiya adlandıraraq, bunun Cənubi Qafqazın xəritəsini həmişəlik və köklü 

şəkildə dəyişdirdiyini bildirib (The Times, 2020-ci il). Həmin gün Mark Bennet Rusiya 

sülhməramlılarının Dağlıq Qarabağda yerləşdirilməsi ilə bağlı məqalə dərc edib.  

Noyabrın 26-da Qaret Braun “Dağlıq Qarabağ münaqişəsi: ermənilərin öz torpaqlarını 

yandıraraq geri çəkilməsinin azərbaycanlı qaliblərə heç bir faydası yoxdur” sərlövhəli 

məqalə dərc edib. Məqalədə deyilir ki, ermənilər özləri ilə apara biləcəklərini götürüb, 



59 
 

qalanlarını isə “arzuolunmaz xarici hərbi qüvvələrə qarşı son etiraz olaraq” yandırıblar 

[16].   

Dekabrın 16-da dərc olunan “Dağlıq Qarabağ: əvəzolunmaz xristian artefaktları 

təhlükə altında” başlıqlı məqalədə qədim Palmira şəhərinin İŞİD tərəfindən 

dağıdılması nümunə göstərilməklə, dünya ictimaiyyəti erməni xristian abidələri 

qorumaq üçün Ermənistanı dəstəkləməyə və Azərbaycana təzyiq göstərməyə çağırılır. 

“Dünya başqa bir mədəni və humanitar fəlakətin astanasındadır ki, bu fəlakət 

nəzarətsiz qalsa, İŞİD-in beş il əvvəl Yaxın Şərqdə tarixə etdiyi amansız hücumdan 

daha dağıdıcı ola bilər” [15]. 

Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin Britaniya mətbuatında 

işıqlandırılmasını daha dərindən araşdırmaq üçün məqalələri müşayiət edən 

görüntülərin təhlili məqsədəuyğundur. Məşhur müasir amerikalı fotoqraf Filip-Lork Di 

Korsianın fikrincə: “Fotoqrafiya hər kəsin danışdığını düşündüyü xarici dildir”.   

Məsələn, 2014-cü il noyabrın 12-də “Guardian” qəzetində “Ermənistanın hərbi 

vertolyotu Azərbaycan qüvvələri tərəfindən vuruldu, 3 nəfər həlak oldu” sərlövhəli 

məqalə dərc edilib. Yazı noyabrın 12-də yazılsa da, şəkildə avqustda Azərbaycan 

tanklarının Ağdam istiqamətində hərəkəti əks olunub. Tank hücum xarakterli hərbi 

texnika olduğundan, Ağdam istiqamətində hərəkət edən Azərbaycan tanklarının 

karvanı tamaşaçıya Azərbaycanın hücum əməliyyatı keçirmək niyyətində olması 

fikrini aşılayır.  Bununla belə, noyabr yazısının avqust fotosu ilə birləşdirilməsi 

oxucunun diqqətini Azərbaycanın sistemli şəkildə aqresiv tədbirlər həyata keçirdiyinə 

yönəltmək məqsədi daşıyır.  

Erməniyönlü “Guardian” qəzetindən fərqli olaraq “Daily Mail”  məqalələrindəki 

şəkilləri obyektivlik əsasında seçib təsvir edir.  2 aprel 2016-cı il tarixli yazıda Tərtər 

rayonunda çoxlu tünd güllə izləri və qan ləkələri ilə məhv edilmiş “Jiquli” markalı 

avtomobilin şəkli əks olunub. Digər fotolarda ermənilər tərəfindən vurulan Azərbaycan 

helikopteri əks olunub. Başqa bir şəkildə yerdə partlamamış artilleriya mərmisi təsvir 

edilmişdir. Fotonun başlığına görə, Azərbaycan Müdafiə Nazirliyi hərbi əməliyyatların 



60 
 

Ermənistan silahlı qüvvələrinin cəbhə xətti boyu minalardan və iriçaplı artilleriya 

mərmilərindən atəşə tutmasından sonra başladığını bildirib. Beləliklə, təsvir edilən 

təsvirlə Azərbaycan Müdafiə Nazirliyinin sözləri arasında uyğunluq müəyyən edilir və 

oxucunun təfəkkürü konkret obyektiv istiqamətə yönəldilir [17].   

Məsələn, 2016-cı il aprelin 3-də dərc olunmuş “Associated Press” izah edir: 

Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin kökləri” başlıqlı məqalə vurulmuş Azərbaycan 

vertolyotunun təsviri və onun Dağlıq Qarabağ bölgəsində vurulması” ilə bağlı şərhlərlə 

müşayiət olunur. Başqa bir yerdə, Dağlıq Qarabağın separatçı bölgəsi olan 

Stepanakertdə xəstəxananın həkimləri raket hücumu nəticəsində yaralanan 12 yaşlı 

Gevorq Qriqoryanı müalicə ediblər (Dağlıq Qarabağda münaqişənin kökləri, 2016). 

Belə ki, qəzet fotolardan manipulyasiya məqsədilə istifadə etməyib, hadisələrin 

təfərrüatlarını münaqişə tərəflərinin hər ikisinin şəkilləri ilə əks etdirib. Bu obyektiv 

prinsip aprelin 5-də dərc olunan məqalədə də özünü doğrultdu. Məqaləni müşayiət 

edən fotolarda 2016-cı il aprelin 4-də separatçı bölgədə həlak olan, lakin İrəvanda dəfn 

edilən erməni əsgər Sasun Mkrtçyanın fotosu yer alıb.  Növbəti şəkildə Mardakert 

kəndində dağılmış ev göstərilir. Aprelin 3-də başqa bir fotoda erməni əsgərlərinin 

Mardakert kəndində qrad raketləri atması əks olunub. Digər fotolarda aprelin 2-də 

separatçıların Dağlıq Qarabağ bölgəsinin Martuni kəndində həlak olan Qriqoryanın 

aprelin 4-də yas tutması təsvir edilib. Şəkillərdə münaqişə nəticəsində erməni xalqına 

dəymiş ziyanın təsviri ilə yanaşı, tərəflərin hücum əməliyyatları da öz əksini tapıb.   

Qeyd edək ki, fotolardan yalnız birində Azərbaycanın aprelin 3-də “Qrad” 

raketlərindən atəş açması əks olunub. Şəkilə yazılan şərhlərdə o da qeyd olunur ki, 

“Azərbaycanın tərkibində olan Dağlıq Qarabağa 1994-cü il müharibəsindən sonra yerli 

etnik erməni qüvvələri və erməni hərbçiləri nəzarət edirdi. Bütün digər fotolar 

ermənilərin hərbi fəaliyyətini əks etdirir. Aprelin 3-də çəkilmiş fotoda “Dağlıq 

Qarabağ bölgəsinin separatçı Mardakert kəndi”ndə “Qrad” raket kompleksinin yanında 

duran erməni əsgərləri əks olunub. Digər bir görüntüdə erməni qüvvələrinin separatçı 

Dağlıq Qarabağ bölgəsinin Mardakert kəndini artilleriyadan atəşə tutması əks olunub. 



61 
 

Təhlillərin ən mühüm nəticəsi odur ki, müxtəlif media orqanlarının münaqişəyə 

fərqli yanaşmaları var. “Guardian”da dərc olunan məqalələrin müşahidələri göstərir ki, 

redaksiya heyəti Dağlıq Qarabağ münaqişəsini işıqlandırmaqda daim subyektiv 

yanaşır, hadisələri yarımçıq və adətən Ermənistanın maraqları prizmasından təqdim 

edir. “The Guardian” qəzeti Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə bağlı yazılarında 

Ermənistanı “yaxşı”, Azərbaycanı isə “pis” kimi göstərməyə meyllidir. Qəzet 

Azərbaycana qarşı antipatiya mövqeyini təkcə mətnlərində deyil, həm də dərc etdiyi 

görüntülərdə nümayiş etdirir. Araşdırmalar nəticəsində “The Economist” in də 

Azərbaycana qarşı qərəzli olduğu müəyyən edilib. “The Guardian” və “The 

Economist”dən fərqli olaraq, nüfuzlu “Daily Mail” vəziyyətə obyektiv yanaşır və 

Azərbaycanın münaqişədə ədalətli mövqeyini əks etdirir. Mətnlərində Qarabağla bağlı 

“separatçı təşkilat”, “üsyançı qüvvələrin liderləri”, “parçalanmış ərazi” və s. bu kimi 

terminlərdən istifadə etməklə separatçı rejimin müstəqil dövlət olmadığını oxucuya 

çatdırmaq olar. Qeyd edək ki, qəzetin obyektivliyi təkcə mətnlərdə deyil, mətnləri 

müşayiət edən fotoşəkillərdə də aydın görünür. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



62 
 

NƏTİCƏ 

 

Müasir dövrdə mətbuat hələ də mühüm rol oynamaqdadır. Televiziya və radio 

xəbərlərinin ictimaiyyətə ağır təsirinə baxmayaraq, qəzetlər hələ də əhalinin 

əksəriyyəti üçün əsas xəbər vasitəsi kimi xidmət etməkdə davam edir. Qəzetlər 

televiziya və radio xəbərlərinin sürəti və vizual keyfiyyətindən məhrum olsalar da, 

onlar öz kontekstlərində daha çox dərinlik və müxtəliflik təqdim edirlər. Bu gün 

insanlar yerli, milli və beynəlxalq xəbərlər üçün mətbuatdan çox asılıdırlar. Qəzetlərin 

olmadığı bir şəraitdə onları bu barədə yaxşı məlumatlandırmaq mümkün deyil. 

Günümüzdə mətbuata təkcə informasiya vasitəsi kimi yanaşmaq düzgün 

olmazdı. Jurnalistlər tərəfindən əks etdirilən xəbərlər həmçinin bir sıra “baxışlar” ın 

rənglərinə sahib olmaqla yanaşı xəbərə edilən şərhlər belə seçimlərimizə təsir etmə 

gücünə malikdir. Məhz buna görə də demokratik ölkələrdə mətbuat mühüm rol 

oynayır. O, hökumətləri yarada və ya dağıda, xalqı sakitləşdirə və ya onların 

ehtiraslarını alovlandıra bilər, iqtidarda olan partiyaya öz mövqeyini gücləndirməyə və 

ya əksinə müxalifətə üstünlüyü əldə etmək üçün kömək edə bilər. Mətbuat təkcə siyasi 

həyata öz təsirini buraxmır, həm də sosial və iqtisadi həyatımıza təsir edir. İnsanların 

şikayətlərini ifadə edə bilər və xalqın gələcək məqsədlərinə çatmasına kömək edə bilər. 

  Əsrin əvvələrində kommunikasiya texnologiyalarının daha da təkmilləşməsi, 

internetin təsir dairəsini genişləndirilməsi bir çox sahədə eləcə də mətbuatda da 

müəyyən dəyişikliklərə səbəb oldu. Dünya mətbuatında olduğu kimi ingilis 

mətbuatının əsas iştirakçıları da artıq veb-saytlardan istifadəyə və “online” xidmətə 

daha çox üstünlük verməyə başladılar.  

Təbii ki, bu deyilənlər Böyük Britaniya mətbuatından yan keçmir. Belə ki, 

ingilis mətbuatı “The Times”, “The Guardian”, “The Daily Telegraph”, “The 

Indepentend” və s. kimi nüfuzlu qəzetləri, “BBC News” yayım şirkəti və “Reuters” 

xəbər agentliyi ilə dünyanın böyük hörmətə və qüdrətə sahib ən azad mətbuatlarından 

hesab olunur. Ancaq son dövrlərdə ingilis mətbuatı ilə siyasət arasındakı əlaqələrinin 

sıxlaşması ilə ölkə vətəndaşları siyasətçilərin mətbuata göstərdiyi təsir və təzyiqindən 



63 
 

narahatdırlar. Krallıq vətəndaşları ingilis mətbuatının Avropa göstəricilərinə görə 

kifayət qədər azad olduğunu düşünmürlər, onun hökümət tərəfindən ehtiyac 

olduğundan daha çox tənzimlənməyə məruz qaldığını bildirirlər. 

Gənc demokratiya hesab olunan ölkəmiz üçün həm siyasi və iqtisadi güc 

baxımından, həm Avropadakı coğrafi mövqeyi nəzərə alındıqda Birləşmiş Krallıqla 

qurulan yaxın əlaqələr mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Buna görə də ingilis mətbuatında 

müxtəlif jurnalistlərin verdiyi xəbərlər və ya məqalələrlə yaradılmış ölkələrarası 

qurulmuş münasibətlər qədər Azərbaycan imici də önəm daşımaqdadır. 

Britaniya mətbuatının ölkədəki ictimai rəy üzərində nüfuzu diqqətə alınaraq 

müsbət və mənfi aspektdən yanaşılan xəbərlər, müxtəlif jurnalistlərin şərhləri vasitəsilə 

formalaşdırılan Azərbaycan obrazının nəzərdən keçirilməsi, həmçinin bu imicə təsir 

edən amillərin - ölkələrarası ikili münasibətlərin xarakteristikası, həm erməni, həm 

Azərbaycanın lobbiçilik fəaliyyətlərinin dəyərləndirilməsi, Cənubi Qafqaz regionunu 

əhatə edən Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin gedişatının və bütün bu nüansların 

mətbuatda hansı dərəcədə obyektiv əks olunmasının təhlili əhəmiyyətli hesab olunur. 

 

  



64 
 

İSTİFADƏ OLUNAN ƏDƏBİYYAT SİYAHISI 

1. Həsənov Ə., 2000, Azərbaycanın ABŞ və Avropa dövlətləri ilə münasibətləri 

(1991-1996), Elm, Bakı. 

2. Mehdiyev R., 1998, Heydər Əliyev: Müstəqilliyimiz Əbədidir, Azərnəşr, Bakı. 

3. Məmmədov F., 2017, “Xarici siyasətin 25 illik yolu. Tarixi varislikdən praqmatik 

üasirliyə və etibarlı gələcəyə doğru”, Azərbaycan Respublikasının Xarici 

Siyasətinin Əsas İstiqamətləri (1991-2016), Poliart MMC, Bakı.  

4. Qasımov M., və Abdullayev M., 1999, Beynəlxalq Münasibətlər Tarixi (XX əsr. II 

hissə. 1946-1999-cu illər), Bakı Universiteti Nəşriyyatı, Bakı.  

5. Qurbanov İ., 2017, “Azərbaycan-Avropa İttifaqı Münasibətləri”, Azərbaycan 

Respublikasının Xarici Siyasətinin Əsas İstiqamətləri (1991- 2016), Poliart MMC, 

Bakı.  

6. Rzayev A., 2017, “Azərbaycan-Böyük Britaniya münasibətləri”, AR Xarici 

Siyasətinin Əsas İstiqamətləri (1991-2016), Bakı, Poliart MMC. 

7. SAM 2016, Müstəqil Azərbaycanın 25 İli Səfirlərin Gözü İlə/Məqalələr Toplusu, 

Best-TMS MMC, Bakı. 

8. Bünyadov Z., 1989. Azərbaycan VII-IX əsrlərdə (translation from the Russian 

original of 1965), Azərnəşr. 

9. Barker, Hannah. Gazeteler, Siyaset ve İngiliz Toplumu 1695-1855. Londra: 

Longman, 2000 

10. Bennetts, M. (2020). Nagorno-Karabakh conflict: Hundreds storm Armenian 

parliament as protesters denounce ceasefire. 

11. Bobinski, C. 1988a. “Gorbachev Offer Calms Armenians.” The Financial Times, 

February 29. 

12. Bobinski, C. 1988b. “Tass Reports Outbreak of New Riots in Azerbaijan.” The 

Financial Times, March 1. 

13. Bobinski, C. 1988c. “Armenian Women Honour Victims of Ethnic Riot.” The 

Financial Times, March 9. 



65 
 

14. Bobinski, C. 1988d. “Gorbachev Announces Inquiry into Ethnic Riots.” The 

Financial Times, March 11. 

15. Box, R., & Cruickshank, D. (2020). Nagorno-Karabakh: priceless Christian 

artefacts are at risk of being destroyed. 

16. Browne, G. (2020). Nagorno-Karabakh conflict: Armenians’ scorched-earth retreat 

leaves nothing for Azeri victors. 

17. Calderwood, I. (2016). At least 30 soldiers and a boy killed as heavy fighting erupts 

between Armenian and Azerbaijani forces in the worst outbreak of violence since 

full-scale war ended in 1994. 

18. Catterall, Peter, Colin Seymour-Ure, and Adrian Smith, eds. Northcliffe's Legacy: 

Aspects of the British Popular Press, 1896-1996. London: Macmillan, 2000. 

19. de Waal, T. 2013. Black Garden: Armenia and Azerbaijan Through Peace and War. 

2nd ed. New York: New York University Press. 

20. Freeman, C. (2020). The West has left Armenia to fend for itself. 

21. Hampton, Mark. "Understanding Media: Theories of the Press in Britain, 1850-

1914" Media, Culture & Society, 23, no. 2 (2001): 213-231. 

22. Hovannisian, R. 1967. Armenia on the Road to Independence, 1918. Berkeley and 

Los Angeles: University of California Press. 

23. Imranli, K. 2006. Sozdanie armyanskogo gosudarstva na Kavkaze: Istoki i 

posledstviya. Moscow: Nauchno-izdatel’skiy tsentr “Ladomir”. 

24. Koss, Stephen. The Rise and Fall of the Political Press in Britain. 2 Vols. Chapel 

Hill, NC: University of North Carolina Press, 1981-1984. 

25. Libaridian, G. J., ed. 1988. The Karabagh File. Documents and Facts on the Region 

of Mountainous Karabagh, 1918–1988. 1st ed. Cambridge, Massachusetts: The 

Zoryan Institute. 

26. Lieven, A. 1992a. “Facts of War Hidden in Fog-shrouded Karabakh.” The Times, 

February 29. 

27. Lieven, A. 1992b. “Corpses Litter Hills in Karabakh.” The Times, March 2.  

28. Lieven, A. 1992c. “Karabakh Survivors Flee to Mountains.” The Times, March 2. 



66 
 

29. Lloyd, J. 1988. “Armenians Expect Enclave to be Detached.” The Financial Times, 

December 3. 

30. Wood, Mark. "News Agencies and the Internet Effect." Rolls Royce Lecture, Centre 

for Journalism Studies, Cardiff University, spring 2000.) 

31. Thomas, Sarah. "When is a Privacy Case Not a Privacy Case?" Guardian 

Unlimited, 28 March 2002.) 

32. McNair, Brian. News and Journalism in the UK: A Textbook. 3rd ed. New York: 

Routledge, 1999. 

33. Steele, J. 1988c. “The Armenian Wild Card: Nagorno-Karabakh Is a Test That 

Perestroika Might not Survive.” The Guardian, July 27. 

34. Suny, R. 1988. “What Happened in Soviet Armenia?” Middle East Report, No 153: 

37–40. 

35. Taubman, P. 1988b. “Gorbachev Urges Armenians to End Nationalist Furor.” The 

New York Times, February 27. 

36. "The Law and the Net." BBC Homepage, 13 June 2002.) 

37. Tunstall, Jeremy. Newspaper Power: The New National Press in Britain. Oxford: 

Clarendon Press, 1996.)  

38. YERGIN, Daniel (2011), The Quest: Energy, Security, and the Remaking of the 

Modern World. NY: The Penguin Press. 

39. Walker, Christopher. 1988a. “Kremlin Call for Calm as Thousands Demonstrate: 

Unrest in Armenia.” The Times, February 24. 

40. Walker, Christopher. 1988b. “Gorbachov Pleads for Calm End to Unrest: Ethnic 

Protests in Armenia.” The Times, February 27. 

41. Walker, Christopher. 1988c. “Armenian Deaths Admitted.” The Times, February 

29. 

42. Walker, Christopher. 1988d. “Race Riots Spread to Muslim City: Bitter Blow for 

Gorbachov.” The Times, March 1. 

43. Walker, Christopher. 1988e. “Soviet City Curfew Enforced by Army.” The Times, 

March 2. 



67 
 

44. Walker, Christopher. 1988f. “17 Are Feared Killed in Soviet Clashes.” The Times, 

March 3. 

45. Walker, Christopher. 1988g. “Riots in Second Muslim City: Soviet Racial Unrest 

Spreads.” The Times, March 4. 

46. Walker, Christopher. 1988h. “Atrocity Claims as Moscow Admits 31 Riot Deaths.” 

The Times, March 5. 

47. Walker, Christopher. 1988i. “Armenians Honour Victims of Violence.” The Times, 

March 9. 

48. Walker, Christopher. 1988j. “Armenian Refugees Accuse Muslims of Barbaric 

Attacks: Azerbaijan Ethnic Violence.” The Times, March 10. 

49. Walker, Christopher. 1988k. “World Roundup: Soviet Police to Round up Rioters.” 

The Times, March 11. 

50. Walker, Christopher. 1988l. “‘Slaughter’ in Maternity Unit Blamed on Muslims: 

Witnesses Give Chilling Account of Atrocities in Azerbaijan’s Riots.” The Times, 

March 12. 

51. Walker, Christopher. 1988m. “Claim of Massacre at Sumgait Refuted.” The Times, 

March 30. 

52. Walker, Martin. 1988a. “Soviet Muslims Rampage.” The Guardian, March 1.  

53. Walker, Martin. 1988b. “Tass Says 31 Died in Riot.” The Guardian, March 5.  

54. Walker, Martin. 1988c. “Armenians ‘Massacred’ in Ethnic Riots.” The Guardian, 

March 9. 

55. Walker, Martin. 1988d. “Armenia Curfew Still in Force.” The Guardian, March 10. 

56. Walker, Martin. 1988e. “Dissident Journalist Bears Tale of Armenian ‘Bloodbath’.” 

The Guardian, March 12. 

57. Wells, Matt. "BBC and BSkyB in Joint Bid for Digital Licenses." Guardian 

Unlimited, 12 June 2002.) 

 

 

 

İNTERNET RESURSLARI 



68 
 

58. “Azərbaycan ilə Böyük Britaniya arasında hərbi əməkdaşlıq Planı imzalanıb”, 

https://mod.gov.az/az/news/azerbaycan-ile-boyuk-britaniyaarasinda-herbi-

emekdasliq-plani-imzalanib-17896.html  

59. “Azərbaycan Respublikasının NATO ilə əməkdaşlığı”, https://mod.gov.az/az/nato-

ile-emekdasliq-028/ 

60. “Azərbaycanda NATO-nun təlimləri keçirilir”, 

https://azvision.az/news/102837/azerbaycanda-nato-nun-telimlerikecirilir.html  

61. “Azərbaycanın Müdafiə naziri Böyük Britaniyanın Müdafiə Nazirliyinin 

nümayəndə heyəti ilə görüşüb”, https://mod.gov.az/az/news/azerbaycanin-

mudafie-naziri-boyukbritaniyanin-mudafie-nazirliyinin-numayende-heyeti-ile-

gorusub17893.html  

62. “Bakıda Böyük Britaniyanın hərbi orkestrinin nümunəvi çıxışı olub”, 

https://mod.gov.az/az/news/bakida-boyuk-britaniyanin-herbi-

orkestrininnumunevi-cixisi-olub-18875.html 

63. https://www.theguardian.com/world/2017/sep/04/uk-at-centre-of-secret-3bn-

azerbaijani-money-laundering-and-lobbying-scheme 

64. https://neweasterneurope.eu/2020/11/16/the-difference-between-armenian-and-

azerbaijani-lobbying-activities-in-europe/ 

https://mod.gov.az/az/nato-ile-emekdasliq-028/
https://mod.gov.az/az/nato-ile-emekdasliq-028/
https://www.theguardian.com/world/2017/sep/04/uk-at-centre-of-secret-3bn-azerbaijani-money-laundering-and-lobbying-scheme
https://www.theguardian.com/world/2017/sep/04/uk-at-centre-of-secret-3bn-azerbaijani-money-laundering-and-lobbying-scheme
https://neweasterneurope.eu/2020/11/16/the-difference-between-armenian-and-azerbaijani-lobbying-activities-in-europe/
https://neweasterneurope.eu/2020/11/16/the-difference-between-armenian-and-azerbaijani-lobbying-activities-in-europe/

